New search
SG0223

Ecology and Treebiology

The course communicates knowledge of the biology of the tree, its properties and role in the forest ecosystem. This is done at several different levels, from the molecular to the global, and in relation to both external and internal factors. A general aim is to create an understanding of the biological basis of forest ecosystem services including energy production and carbon storage.


The course also communicates knowledge about evolution and ecology with temporal and spatial aspects of populations and communities of plants and animals. Forest health including damage to trees and is covered.


The implementation of the course is based on lectures, exercises, field trips, study visits, self-study of reading list, group study of scientific articles as well as writing of minor essay. Field trips, study visits and exercises in source evaluation, copyright and information retrieval are compulsory parts of the course.


Course evaluation

The course evaluation is now closed

SG0223-20007 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for SG0223

Academic year 2019/2020

Ecology and Treebiology (SG0223-20013)

2019-11-01 - 2020-01-19

Academic year 2018/2019

Ecology and Treebiology (SG0223-20060)

2018-11-05 - 2019-01-20

Syllabus and other information

Grading criteria

Lärandemål och betygskriterier för Ekologi och trädbiologi (SG0223)

Lärandemål

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  1. Beskriva trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med utgångspunkt från inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer (VH)
  2. Beskriva kopplingar mellan trädets livsprocesser och skogens kolbalans, samt förstå skogens betydelse i omställningen till ett fossilfritt samhälle (TL)
  3. Redogöra för vedens bildning, struktur och funktion (TNi)
  4. Identifiera våra svenska träslag och redogöra för deras virkesegenskaper (BA)
  5. Redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser samt dess nyttjande till förädling

(RGG, HW)

  1. Förklara grundläggande ekologiska begrepp och tolka vetenskapliga figurer där dessa ingår
  2. Beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationers fördelning och täthet (JB)
  3. Redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession i växt- och djursamhällen (AN)
  4. Redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande

Betygskriterier

För lärandemål 1

5 Studenten uppfyller kravet för betyget 4, och kan analysera trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med hänvisning till specifika inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer. Med analysera menas exempelvis att identifiera ingående komponenter (processer/strukturer/begränsningar) i större sammanhang, att se likheter, olikheter och samspel mellan komponenter samt att rangordna dem efter betydelse.

4 Studenten uppfyller kravet för betyget 3, och kan förklara trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med hänvisning till specifika inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer.

3 Studenten kan beskriva trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med utgångspunkt från inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer.

För lärandemål 2

4/5 Studenten uppfyller kravet för betyg 3, och lämnar ett PM från projektarbetet senast den 17 jan 2020, en rapport (PM) som är klart och tydligt skriven och som har ett tydligt vetenskapligt perspektiv.

3 Studenten kan beskriva kopplingar mellan trädets livsprocesser och skogens kolbalans, samt förstå skogens möjliga betydelser i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Redovisas i form av en skriven rapport (PM) från grupparbetet samt en muntlig gruppredovisning.

För lärandemål 3

4/5 Studenten kan uttömmande redogöra för vedens bildning, struktur och funktion 3 Studenten kan redogöra för vedens bildning, struktur och funktion.

För lärandemål 4

3 Studenten kan identifiera våra svenska träslag och redogöra för deras virkesegenskaper.

För lärandemål 5

5 Studenten uppfyller kravet för betyget 4, och kan förklara den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser med hänvisning till specifika molekylära, fysiologiska och evolutionära företeelser, samt kan uttömmande redogöra för den genetiska variationens nyttjande till trädförädling.

4 Studenten uppfyller kravet för betyget 3, och kan redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser med hänvisning till specifika molekylära, fysiologiska och evolutionära företeelser, samt kan uttömmande redogöra för den genetiska variationens nyttjande till trädförädling.

3 Studenten kan redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser samt dess nyttjande till trädförädling.

För lärandemål 6

5 Studenten kan uttömmande förklara grundläggande ekologiska begrepp och självständigt sätta in dessa i biologiska sammanhang samt tolka vetenskapliga figurer.

4 Studenten kan med säkerhet förklara grundläggande ekologiska begrepp och sätta in dessa i biologiska sammanhang samt tolka vetenskapliga figurer.

3 Studenten kan förklara grundläggande ekologiska begrepp och tolka vetenskapliga figurer där dessa ingår.

För lärandemål 7

5 Studenten kan uttömmande beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationer samt

självständigt sätta in begreppen i ett orsakssamband.

4 Studenten kan med säkerhet beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationer samt sätta in begreppen i ett orsakssamband.

3 Studenten kan beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationers fördelning och täthet.

För lärandemål 8

5 Studenten kan uttömmande med ett självständigt resonemang redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession samt självständigt sätta in detta i ett orsakssamband.

4 Studenten kan med säkerhet redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession samt sätta in detta i ett orsakssamband.

3 Studenten kan redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession i växt- och djursamhällen.

För lärandemål 9

3 Studenten kan redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande. Redovisas i form av en skriven rapport från ett projektarbete (Primärartikel).

Bedömningsområden

  1. LM 1, 3, 5, 6, 7 och 8 bedöms i skriftlig tentamen med tre delar: Livsprocesser (LM1, 3), Genetik (LM5) och Ekologi (LM6-8). Delarnas andelar av tentamen motsvarar ungefär deras andelar av kursen. Eventuella avvikelser justeras i efterhand med viktfaktorer. För godkänt krävs minst 60 % av maxpoängen i varje del. Endast ordinarie tentamenstillfälle och första omtentamenstillfälle ger möjlighet till högre betyg än 3. Vid omtentamenstillfället kan studenten välja att bara tentera tidigare underkända delar men får då bara tillgodogöra sig poäng motsvarande gränsen för godkänt från dessa delar till totalsumman; tidigare godkända delar bidrar dock med tidigare tilldelade poäng. Student som väljer att skriva alla tre delar vid omtentamen riskerar inget då tidigare godkända delar inte kan underkännas, men ger möjlighet till högre betyg.

  1. LM2 bedöms i skriftligt rapportskrivande i form av ett PM (Kolbalans).

  1. LM4 bedöms i test med vedprover (Träslagskännedom).

  1. LM 9 bedöms i skriftligt rapportskrivande (Primärartikel).

För godkänt betyg på kursen krävs godkänt från samtliga BO. För bedömning för högre betyg sammanvägs BO 1 och 2 på så vis att betyg 4/5 på BO 2 ger ett tillägg av +5 % till tentamensresultatet uttryckt som % av högsta möjliga poäng. Ungefärliga gränser för betyg 4 och 5 är 75 % respektive 85 % av högsta möjliga poäng, men totalbedömningar görs vid gränserna.

I Ladok redovisas godkända resultat enligt följande:

BO 1:

Livsprocesser 5,0 Hp

Genetik 3,0 Hp

Ekologi 3,0 Hp

BO 2:

Projektarbete 2 (Kolbalans) 2,5 Hp

BO 3:

Träslagskännedom 0,5 Hp

BO4:

Projektarbete 1 (Primärartikel) 1,0 Hp

Litterature list

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Forest Science - Master's Programme Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Forest Science Forest science
Course code: SG0223 Application code: SLU-20007 Location: Umeå Distance course: No Language: Swedish Pace: 100%