New search
SG0238

Forest policy and conservation

This interdisciplinary course analyses how different actors, structures and processes in society affect forest use, and how different measures and strategies can be designed to preserve the natural and cultural values of forests. The course provides knowledge and skills to analyse and discuss political and economic instruments for sustainable management of forests. In addition, the course provides basic knowledge in law and conservation science, with special emphasis on the interactions between society and ecosystems. It also includes a field part where the students get to learn how to identify signal species and see examples on how different questions pertaining to conservation biology are dealt with in the Swedish forest landscape.

Information from the course leader

2020-08-29
Länk till introföreläsning: https://slu-se.zoom.us/j/3435300436


2020-08-29
Välkommen till kursstart
Hej, Vi hoppas att du har haft en bra sommar och att du är sugen att komma tillbaka till dina studier. Som du säkert redan har hört så kan universiteten börja bedriva campusbaserad undervisning igen i höst, men vi måste säkerställa att det sker säkert och att vi minimerar smittspridning. Eftersom SLU Umeå inte har så många föreläsningssalar där vi kan säkerställa 2 meters avstånd beslutade vi redan innan sommaren att kursen kommer att ske mestadels på distans. Därför kommer kursen att kombinera onlineföreläsningar (via zoom), seminarier (via zoom), workshops (via zoom), och exkursioner i fält. Vi följer folkhälsomyndighetens och universitets riktlinjer och tänker på våra medmänniskor (håll avståndet, tvättar händerna ofta och stanna hemma om du har minsta symtom). Var också uppmärksam på att fysiska träffar snabbt kan omvandlas till online-event – så följ uppdateringar via Canvas. Kursen skogspolitik och naturvård syftar till att ge kunskaper och färdigheter i att analysera och diskutera politiska och ekonomiska styrmedel för hållbar förvaltning av skog, och att ge grundläggande kunskaper i juridik och naturvårdsvetenskap, med särskild tonvikt på samspelet mellan samhället ekosystemet. Vi kommer därför att ha mycket diskussioner sammanvävt med föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen avslutas med ett GIS-moment. Vi har också exkursioner där vi kommer att träffa representanter från Skogsstyrelsen och Svea skog (vecka 38). Vi som leder kursen är Jörgen Sjögren (Institutionen för vilt, fisk och miljö) och Camilla Widmark (Institutionen för skogsekonomi) och vi kommer att hålla i de flesta föreläsningar inom naturvård och skogspolitik. som kommer att hålla de flesta föreläsningarna i naturvård respektive policy. Signe Lagerkvist (från Umeå Universitet) kommer hålla föreläsningar och seminarier i juridik, och Jonas Bohlin ansvarar för undervisning i GIS. Vi har introduktionsföreläsning nu på måndag, 31 augusti, klockan 9.15 via zoom. Koppla gärna upp tidigare så du ser att allt fungerar (och om det mot förmodan inte gör det, hör gärna av dig till oss via mail). Vi har också lagt in schemat i kalendern i lärplattformen Canvas (du har redan fått en inbjudan till Canvas), så du kan se alla delar av kursen där. Du hittar information på Canvas-sidan om schema, kurslitteratur, betygskriterier och annat. Du behöver registrera dig på kursen, och ladok är öppen för självregistrering redan nu. Har du inte läst på SLU tidigare? Vi har en kort information efter introduktionsföreläsningen till dig och svarar på dina frågor. Välkommen till kursen – ser fram emot att vi ses snart! Länk till zoom första dagen:https://slu-se.zoom.us/j/34353004367 (OBS! all kommunikation ser härefter via Canvas) Med de bästa hälsningar, Camilla Widmark och Jörgen Sjögren Kursledare PS. har du inte fått ovanstående information via mail beror det på att du har en ogiltig e-post adress i Ladok.

2020-07-02
Schema och kurslitteratur
Välkommen till kursen med start 31 augusti. Med tanke på rådande pandemi och rekommendationer från SLU kommer kursen i år att vara mestadels på distans, med inslag av fysisk undervisning på SLU. Det gäller lab och vissa seminarier. Vi har också en inplanerad exkursion under 1 vecka, och givet att inga rekommendationer förändras kommer vi att hålla exkursionen som planerat. Föreläsningar och en del workshops kommer att ske via zoom, och andra delar av kursen kommer att finnas inspelade. Introduktionsföreläsningen sker via zoom och det är mycket värdefullt att du deltar, då vi kommer att beskriva kursens upplägg, examinationsmoment, workshops, seminarier och inlämningsuppgifter. Du har också möjligheter att ställa frågor om allt som rör kursen.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

SG0238-10025 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for SG0238

Academic year 2021/2022

Forest policy and conservation (SG0238-10100)

2021-08-30 - 2021-11-01

Academic year 2019/2020

Forest policy and conservation (SG0238-10051)

2019-09-02 - 2019-10-31

Academic year 2018/2019

Forest policy and conservation (SG0238-10088)

2018-09-03 - 2018-11-11

Syllabus and other information

Grading criteria

Instruktioner, lärandemål och betygskriterier

”Skogspolitik och naturvård”, SG0238, ht20

Instruktioner för kursen

Tematiska områden

Kursen är indelad i olika tematiska moment: naturvård, policy och juridik, artkunskap (inklusive exkursioner), syntes skogspolitik och naturvård, samt GIS. Syftet med de olika temana är att försöka strukturera de olika ämnesområdena för ökad förståelse. I schemat finns varje föreläsning eller moment kodad enligt de olika ämnesområdena.

Examination

Kursen innehåller obligatoriska moment i form av seminarier, workshops och exkursioner. Exkursionerna kräver aktivt deltagande. Seminarier och workshops examineras genom reflektioner som lämnas in efter vart och ett av seminarier eller workshops. Seminarier/workshops syftar till att vara ett stöd i studentens reflektion.

Kursen har fyra tentamina– delprov. Delprov 1 är signalartsprov som genomförs i labbsal samt posterpresentation i skoglig faunistik (som förbereds digitalt och examineras via quiz). Delprov 2 – naturvård - består av en hemtentamen under en dag. Delprov 3 består i en hemtentamen i skogspolitik. Delprov 4 består av en hemtentamen i jurdik. För både delprov 3 och 4 gäller att tentamen erhålls ca 2 veckor innan inlämning sker.

Giltig frånvaro

Om student är frånvarande från obligatoriska moment kan frånvaro vara giltig eller ogiltig. Vid ogiltig frånvaro kan studenten få göra om momentet vid nästkommande kurstillfälle. Se nedan om hur giltig frånvaro bedöms, och när komplettering kan vara möjlig (se nedan utdrag ur regelboken).

Lärandemål

  1. Identifiera och analysera aktörer, strukturer och processer inom svensk skogs-, kulturvårds- och naturvårdspolitik.
  2. Identifiera, formulera och lösa juridiska problem inom svensk skogs-, kulturvårds-, och naturvårdspolitik och då särskilt den reglering som återfinns i skogsvårdslagen och miljöbalken
  3. Redogöra för svensk markanvändningshistoria, samt för mänskliga aktiviteters inverkan på skogens natur- och kulturvärden.
  4. Redogöra för naturvårdsvetenskapens ekologiska och samhällsvetenskapliga grunder.
  5. Identifiera naturvårdsarter i svensk skog och beskriva deras ekologiska krav.
  6. Föreslå åtgärder och naturvårdsmodeller för bevarande av biologisk mångfald och ekosystemtjänster på bestånds- och landskapsnivå, med hjälp av geografiska informationssystem (GIS), samt diskutera dessa i relation till berörda miljömål.
  7. Muntligen redogöra för och argumentera kring aktuella problem inom skogspolitik, lagstiftning och naturvård.

Delmoment och betygskriterier inkl. examination

För samtliga delmoment gäller att för att erhålla högre betyg krävs inlämning inom kurstid, dvs examination vid ordinarie och första omprov. Därefter ges högst betyg 3. Gäller om det inte föreligger giltiga skäl (se nedan).

Delmoment 1: Artkunskap (2 hp)

Uppfyller lärandemål: LR 5

Examineras genom:

  • Art-tentamen i lab
  • Inlämning av poster (grupp) samt av frågor till Quiz
  • Quiz faunistik (1 st)

Omprov:

  • Art-tentamen – omprov (arrangeras i särskild ordning)
  • Inläming av poster (grupp) samt av frågor till Quiz
  • Quiz faunistik

5

  • Studenten uppvisar mycket goda kunskaper inom identifikation av och ekologi hos ett urval av signalarter
  • Studenten uppvisar tillräcklig förmåga att skriftligt presentera
  • Studenten kan beskriva och redogöra för grundläggande fakta kring en grupp av skogslevande djurarter

4

  • Studenten uppvisar goda kunskaper inom identifikation av och ekologi hos ett urval av signalarter
  • Studenten uppvisar tillräcklig förmåga att skriftligt presentera
  • Studenten kan beskriva och redogöra för grundläggande fakta kring en grupp av skogslevande djurarter

3

  • Studenten uppvisar tillräckliga kunskaper inom identifikation av och ekologi hos ett urval av signalarter
  • Studenten uppvisar tillräcklig förmåga att skriftligt presentera
  • Studenten kan beskriva och redogöra för grundläggande fakta kring en grupp av skogslevande djurarter

U

Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen.

Delmoment 2: Naturvård och markanvändningshistoria (3 hp)

Uppfyller lärandemål: LR 3, LR 4 och LR 7

Examineras genom:

  • Hemtentamen
  • Aktivt deltagande i exkursioner (4 st)

Omprov:

  • Hemtentamen - omprov
  • Exkursioner – Ingen möjlighet till komplettering erbjuds vid ogiltig frånvaro1, exkursion får göras om vid nästa kurstillfälle.

5

  • Studenten kan identifiera de viktigaste händelserna i svensk markanvändningshistoria
  • Studenten kan redogöra för, analysera och diskutera hur människan påverkat skogens natur- och kulturvärden
  • Studenten kan identifiera och diskutera viktiga naturvårdsvetenskapliga begrepp

4

  • Studenten kan identifiera de viktigaste händelserna i svensk markanvändningshistoria
  • Studenten kan redogöra för samt diskutera hur människan påverkat skogens natur- och kulturvärden
  • Studenten kan identifiera samt förklara viktiga naturvårdsvetenskapliga begrepp

3

  • Studenten kan identifiera de viktigaste händelserna i svensk markanvändningshistoria
  • Studenten kan redogöra för hur människan påverkat skogens natur- och kulturvärden
  • Studenten kan identifiera viktiga naturvårdsvetenskapliga begrepp

U

Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen.

Delmoment 3: Juridik och policy (6 hp)

Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2, och LR 7

Examineras genom:

  • Hemtentamen
  • Aktivt deltagande i seminarier och workshops,
    • Reflektioner policy (3 st) (betyg U/G)
    • Reflektioner juridik (4 st) (betyg U/G)
  • Quiz policy (2 st) (betyg U/G)

Omprov:

  • Hemtemtamen
  • Reflektion seminarier/workshops
  • Quiz

5

  • Studenten kan identifiera de viktigaste mekanismerna som ligger bakom behovet av en aktiv skogspolitik
  • Studenten kan redogöra för, förklara och diskutera policy, praxis och juridik som berör skogsbruket och naturvård i Sverige.
  • Studenten kan argumentera, kontrastera och diskutera aktuella skogspolitiska problem i Sverige.
  • Studenten uppvisar god förmåga att identifiera och lösa juridiska frågor inom de områden som behandlas under kursen, samt argumenterar väl för den valda lösningen.

4

  • Studenten kan identifiera de viktigaste mekanismerna som ligger bakom behovet av en aktiv skogspolitik
  • Studenten kan redogöra för och förklara policy, praxis och juridik som berör skogsbruket och naturvård i Sverige.
  • Studenten kan argumentera och diskutera aktuella skogspolitiska problem i Sverige.
  • Studenten uppvisar viss förmåga att identifiera och lösa juridiska frågor inom de områden som behandlas under kursen, samt argumenterar för den valda lösningen.

3

  • Studenten kan identifiera de viktigaste mekanismerna som ligger bakom behovet av en aktiv skogspolitik
  • Studenten kan översiktligt beskriva policy, praxis och juridik som berör skogsbruket och naturvård i Sverige.
  • Studenten kan diskutera aktuella skogspolitiska problem i Sverige.
  • Studenten uppvisar förmåga att identifiera och lösa juridiska frågor inom de områden som behandlas under kursen.

U

Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen.

Delmoment 4: Landskapsplanering (2,5 hp)

Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2, LR 6 och LR 7

Examineras genom:

  • Aktivt deltagande i diskussionsseminarium
  • Inlämning av reflektion

Omprov:

  • Skriftlig uppgift anvisad av lärare.

G

  • Studenten har grundläggande förståelse för hur verkligheten kan modelleras i ett GIS, samt hur geografiska data kan samlas in och presenteras i en karta.
  • Studenten kan enskilt eller i grupp diskutera, argumentera, redogöra för och förklara strategier för naturresursförvaltning och effekter av mänsklig aktivitet.

U

Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen.

Delmoment 5: GIS (1,5 hp)

Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2 och LR 6

Examineras genom:

  • Skriftlig labbrapport i GIS

Omprov:

  • Skriftlig uppgift anvisad av lärare.

G

  • Studenten har grundläggande förståelse för hur verkligheten kan modelleras i ett GIS, samt hur geografiska data kan samlas in och presenteras i en karta.
  • Studenten kan använda GIS för enklare rasteranalyser och presentera dessa i en skriftlig rapport.
  • Studenten kan enskilt eller i grupp diskutera, argumentera, redogöra för och förklara strategier för naturresursförvaltning och effekter av mänsklig aktivitet.

U

Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen.

1) Giltig frånvaro:

Med giltig frånvaro menas de särskilda skäl som hänvisas till i regelsamlingen om examination och betyg (se https://student.slu.se/regler-rattigheter/rattigheter-och-skyldigheter/utbildningshandboken/)

Om inget annat anges, omfattar särskilda skäl följande förhållanden:

  • egen sjukdom
  • medicinska skäl vid egen graviditet
  • familjeangelägenhet
  • släktangelägenhet
  • anpassad studiegång på grund av dokumenterad funktionsnedsättning
  • studentfackligt uppdrag
  • offentligt uppdrag
  • inkallelse till tjänstgöring i civil- eller totalförsvaret

Med familjeangelägenhet avses här framför allt barns födelse, tillfällig vård av barn, sjukdomsfall, dödsfall och begravning inom egen familj. Med sjukdomsfall menas sjukdomstillstånd som kräver studentens närvaro. Till egen familj hänförs här studentens make/maka, sambo, barn och sambons barn.

Med släktangelägenhet avses här framför allt allvarligare sjukdomsfall, förestående eller inträffat dödsfall och begravning inom egen släkt. Med allvarligare sjukdomsfall menas livshotande eller akut sjukdomstillstånd som kräver studentens närvaro. Till egen släkt hänförs här studentens föräldrar, svärföräldrar, far- och morföräldrar, fosterföräldrar och syskon. Sambons föräldrar räknas som svärföräldrar.

Med studentfackligt uppdrag avses här ett uppdrag där studenten är studentrepresentant i något av SLU:s organ, SLUSS:s organ eller samarbetsorgan.
Med offentligt uppdrag avses här ett uppdrag (ej anställning) som nämndeman, ett uppdrag vid statlig eller kommunal myndighet eller ett uppdrag på grund av allmänna val eller val inom den kommunala representationen.

Om student blir förhindrad att genomföra prov eller delta i obligatoriskt moment på grund av särskilt skäl, bör detta om möjligt meddelas i förväg till kursansvarig institution (kursledare eller motsvarande). Examinator kan begära underlag som styrker studentens påstående om särskilt skäl.

Litterature list

  1. Ecology Författare: Bowman, W. D., Hacker, S. D., Cain, M. L. ISBN: 9781605357973 Kommentar: Fjärde upplagan Kapitel 23 och 24
  2. Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen Författare: SOU 2017:81 [Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen] (https://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2017/10/SOU-2017_81_till-web.pdf) Kommentar: Bra komplement till Skogsvårdslagen med mer förklaringar om innebörden och tolkningar.
  3. Skogens ekosystemtjänster Författare: Skogsstyrelsen [Skogens ekosystemtjänster] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0238/10088.1819/rapport-201713-skogens-ekosystemtjanster---status-och-paverkan.pdf)1) Artiklar tillkommer (online) 1) Ecology Författare: Cain, M. L. Bowman, W. D. Hacker, S. D ISBN: 9780878939084 Kommentar: Tredje upplagan (som också fungerar för den här kursen) Kapitel 23 och 24
  4. Skogsdynamik och arters bevarande. Författare: Niklasson, M. Nilsson, S. G. ISBN: 91-44-03446-6 Kommentar: Del 1 och del 3
  5. Skyddsvärd skog Författare: Skogsstyrelsen ISBN: ISBN-978-91-87535-15-4 [Skyddsvärd skog] (http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/skyddsvard-skog.html) Kommentar: Om den inte går att få tag i, är den tidigare versionen ett bra alternativ. Nitare, J. Hallingbäck, T. Signalarter ISBN 9188462358.
  6. Karnov juridik Författare: databas [Karnov juridik] (https://pro.karnovgroup.se/?key=015637E257C6370427F6473116321734873377398637763566328742) Kommentar: Databas med lagstiftning och kommentarer
  7. Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen Författare: SOU 2017:81 [Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen] (https://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2017/10/SOU-2017_81_till-web.pdf) Kommentar: Bra komplement till Skogsvårdslagen med mer förklaringar om innebörden och tolkningar.
  8. Kampen om skogen Författare: Brännlund, R. Lundmark, R, Söderholm, P. ISBN: 978-91-86203-50-4 [Kampen om skogen] (https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/02/kampen_om_skogen.pdf)1) Skogsvårdslagstifningen Författare: Skogsstyrelsen [Skogsvårdslagstifningen] (https://shopcdn2.textalk.se/shop/9098/art3/4645803-aab687-skogsvardslagen_2020_KLAR.pdf) Kommentar: senaste upplagan
  9. Faktablad - målbilder Författare: Skogstyrelsen [Faktablad - målbilder] (https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/malbilder-for-god-miljohansyn/) Kommentar: Samtliga faktablad som finns samlade på denna sida.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Forest Science - Master's Programme Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38054 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Forest Science Forest science
Course code: SG0238 Application code: SLU-10025 Location: Umeå Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Wildlife, Fish, & Environmental Studies Pace: 100%