Adaptation of Forest Management Methods to Varying Goals
Products from the forest play an important role in our economy, but today the interest in other benefits from the forest is increasing, eg biodiversity, recreation and the role of forests in climate change. Therefore, knowledge of different aspects of forest use is important in many parts of the society.
The course is given only in the Swedish language.
Information from the course leader
2020-10-23
Välkommen till kursen ”Anpassning av skogsbruksmetoder till varierande mål” (SG0260) Första information (oktober 2020 ) medan vi arbetar vidare med planeringen
Första information (oktober 2020 ) medan vi arbetar vidare med planeringen Kursen är ny och den ges första gången vårterminen 2021. (Kursen omfattar 7.5 hp den ges 25% fart, under vårterminen 2021, (18 Jan - 6 Jun 2021). Vi vill ge introduktion till skog, skogsbruk och skogsekologi för de som vill veta mer om hur skog kan skötas och de värden som skogen ger oss, ”ekosystemtjänster”.
Mål
Kursens syfte är att ge en grundläggande översikt om skogsskötsel och skogsekologi. Tyngdpunkten kommer att vara dels skogens naturvärden och hur de bevaras, dels skogens traditionella användning som producent av virke. Men målet med skogsbruk kan vara så mycket mer och skogens många andra viktiga värden som rekreation, kolbalans och vilt kommer att tas upp. Att förstå grunderna i skogsbruk är viktigt inte bara för skogsägare utan för alla som arbetar med skog på olika sätt tex naturvårdsfrågor. Kursen vänder också sig till de som vill komplettera sin utbildning med kunskap om skog och till de som är nyfikna på alla senare läsa vidare på andra kurser och program som SLU erbjuder.
Kursens upplägg
Kursen ges på distans med studietakt 25% och studenterna förutsätts arbeta motsvarande en dryg dag i veckan. Vi kommer att ha relativt få och korta föreläsningar/lektioner som introducerar de olika delarna och anvisar litteratur för egna studier. Förhoppningsvis kan föreläsningarna spelas för de som inte kan följa dem direkt. Första delen kommer att ta upp grunderna i skogsskötsel, skogsekologi och naturvård/biodiversitet. Den andra delen kommer att ta upp skogens ekosystem tjänster, tex rekreation, skogens kolbalans, skog och hälsa, vilt – resurs eller problem.
Vi kommer att ha två fältträffar. Mesta tiden på SLU:s fastighet Krusenberg just söder om Uppsala. Vid den andra träffen kan ev. andra områden besökas. Varje fältträff kommer att vara 2 dagar. Fältträffarna är obligatoriska. Studenterna svarar själva för resor och logi vid fältträffarna. (Det finns lokalbuss från Uppsala till Krusenberg). Beroende på studenterna (arbete) kommer fältträffarna att förläggas på vardagar eller på veckoslut.
Inlämningsuppgift/eget arbete
'Studenterna ska göra två arbeten som ska lämnas in och godkännas. En uppsats som en fördjupning i ”målen med skogsbruk”, möjligheter och de konflikter det kan ha med andra mål. Den andra uppgiften är kopplad till ett par bestånd (mindre skogsområden) i Krusenberg. Kunskaperna ska tillämpas och förslag till skötsel för att uppnå ett eller ett par mål ska beskrivas och konsekvenserna (kostnader och intäkter) anges. Uppgiften ska presenteras i fält.
Grov skiss för kurs SG0260
Del 1 - Skogsskötsel, skogsekologi, naturvård, biodiversitet mm -Start 18 januari 2021 - Januari, februari, mars Fältträff 1 - Krusenberg - 2 dagar i perioden 15-18/4
Del 2 - Mål med skogsbruket, som rekreation, skogens kolbalans, skog och hälsa, vilt – resurs eller problem - (mars) april , maj
Eget arbete 1 - Litteratur uppgift, mål med skogsbruk, motivering mm - Mars, april, maj 2021 Skriftlig redovisning maj(?)
Fältträff 2 - Krusenberg, (+ ev?) - 2 dagar i perioden 27-30/5 Eget arbete 2 -- Skötselförslag - ett valt mål med skogsbruk, med motivering och konsekvenser (jämföresle med traditionellet skogsbruk) -Redovisning i Krusenberg fältträff 2, + inlämning maj/juni 2021
För godkännande:
Obligatoriskt deltagande i fältträffar (2x2 dagar), två egna arbeten, ev ”hemtentamen”
Schema och litteraturlistor
Kursen är ny och vi planerar för fullt. Det finns så mycket som vi tycker är intressant, viktigt och roligt; certifiering, kontinuitetsskogsbruk, skogsvårdslagstiftning, blandskog, skador på skog, trädslagens odlingsvärde, prognoshjälpmedel och mycket mer. Vi vet inte hur vi ska få med allt!
Frågor; Eric Agestam, (kursledare) inst för sydsvensk skogsforskning, SLU, Alnarp eric.agestam@slu.se, Aino Hämäläinen, inst för ekologi, SLU Ultuna, aino.hamalainen@slu.se
2020-11-21
Litteratur
Litteraturlista 20201120 Anpassning av skogsbruksmetoder till varierande mål – SG0260
Kursens alla delas tas upp på föreläsningarna och kommer finnas på Canvas i form av PowerPoint presentationer eller PDF.
Grundbok för skogsbrukare (se nedan) täcker första delen av kursen, ”skog och skogsskötsel” och ”ekologi och naturvård”. Boken är översiktlig och behöver kompletteras. Den kompletterande litteraturen finns fritt tillgängligt på nätet och/eller läggs upp på kursens hemsida.
Litteraturen till den andra delen av kursen, ”mål med skogsskötsel”, består av rapporter och sammanställningar som beskriver olika aspekter eller mål med skogsbruk, tex rekreation eller vilt och skog. Finns på kursens hemsida.
Antalet sidor kan tyckas stort men läsanvisningar kommer. Läs litteraturen i detta avsnitt mer översiktligt, fördjupa er efter intresse.
Skog och skogsskötsel: • Grundbok för skogsbrukare - Fakta om skog och skogsbruk. Skogsstyrelsen (4:e upplagan) 2013. ISBN 978-91-87535-02-4. En bra bok som täcker det mesta om traditionellt brukande av skog men också mycket annat. Finns att köpa från skogsstyrelsen för drygt 345 kr.: http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/grundbok-for-skogsbrukare-fakta-om-skog-och-skogsbruk.html. Tidigare upplagor duger också. (Förutom denna bok finns det andra intressanta böcker att beställa via denna Skogsstyrelsen http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/.)
Tre kompendier kan vara till hjälp: Alla tre tillgängliga på kurshemsida • Uppskattning och mätning av skog (14s) • Virkeslära (10s) • Bonitering och tillväxt (7s) Mer om andra sätt att sköta skogen, skogsbruksmetoder, som är en del av kursen:. •
Kompendium Hyggesfritt ALTERFOR guidelines, (8s, finns på kurshemsidan) •
Skogsstyrelsen; Hyggesfritt skogsbruk https://skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/hyggesfritt/hyggesfritt-skogsbruk-broschyr-2010.pdf (finns också på kurshemsidan)
Fördjupning för den som vill läsa mer: Skogsstyrelsens hemsida, och särskilt skogsskötselserien. Här finns mycket mer än vad som krävs för kursen och de kräver för det mesta förkunskaper för att vara givande. Totalt har 21 delar publicerats och det tillkommer alltjämt nya. https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/skogsskotselserien/ Några delar som kan rekommenderas;
• Skogsproduktionens grunder, skogsskötselserien del 1, särskilt om skogsbrukssätt, sid 8-13.
• Plantering av barrträd, skogsskötselserien del 3, särskilt sidorna sid 6-10.
• Naturlig föryngring, del 4, särskilt sidorna 10–21.
• Röjning: skogsskötselserien del 6, särskilt sid 5–27.
• Gallring; skogsskötselserien del 7 särskilt sida 5–35. • Omloppstid, tid för slutavverkning skogsskötselserien del 20, särskilt, 5-8, 12-21.
Ekologi och naturvård
• Grundbok för skogsbrukare - Fakta om skog och skogsbruk. (se ovan). Innehåller en hel del om förutsättningar för skogsbruk som ståndortförhållanden och en hel del om naturhänsyn mm.
• Skogsskötselserien, del 14 Naturhänsyn 67 sidor. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-14-naturhansyn.pdf Tar upp de vanliga och viktiga åtgärderna och metoderna för naturhänsyn i brukad skog och också lite om skydd av skog.
Fördjupning för den som vill läsa mer:
• Att se skogen och inte bara träden - läget för skogens biologiska mångfald i Sverige september 2020 WWFs skogsrapport 2020. Sidorna 1-49 (totalt 63 sidor) https://www.wwf.se/skog/sverige/skogsrapport-2020/ Bra sammanfattning om skogens biodiversitet, nuvarande status och hot. WWF är en intresseorganisation och att ”skogsrapporten” är deras syn på läget, men med det i minne är det en bra dokumentation.
Mål med skogsskötsel Skogen och klimatet
• Skog i ett förändrat klimat: Skogsskötselserien del 21, skogens kolbalans och klimatet https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/skogsskotselserien/skog-och-klimat/ (även tillgänglig på kurshemsida) totalt 74 sidor, läsanvisningar (urval av sidor) kommer
Skog och vilt
• Skog och vilt; Viltets ekosystemtjänster En kunskapssammanställning av Fredrik Widemo, Bodil Elmhagen, Niklas Liljebäck, naturvårdsverket; https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6800/978-91-620-6889-9/ (även tillgänglig på kurshemsida) totalt 115 sidor text, läsanvisningar, (urval av sidor) kommer
Skog och hälsa
• Ylva Lundell och Ann Dolling, 2010 Kan skogsmiljöer användas vid rehabilitering av människor med utmattningssyndrom? Fakta skog nr 13 2010 4 sidor. https://pub.epsilon.slu.se/13945/11/lundell_y_dollng_a_170914.pdf
• Ylva Lundell, Ann Dolling, Eva-Maria Nordström, Erik Skärbäck, Jonathan Stoltz, Matilda Annerstedt van den Bosch och Patrik Grahn, 2015. Rehabiliteringsskog och virkesproduktion – går de att kombinera? Fakta skog nr 6 2015: 4 sidor https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktaskog/faktaskog15/faktaskog_06_2015.pdf
• Forest therapy in Sweden: på engelska) sidorna 311-319 finns på kurshemsidan Mer att läsa för den intresserade: Ottosson Åsa, Ottosson, Mats, Magnusson Roine. 2020. Närmare naturen. Vetenskap och vetskap om varför vi mår bra därute. Bonnier fakta. Välskriven och lättläst.
Skog och rekreation
• Skogsskötsel för friluftsliv och rekreation, Skogsskötselserien nr 15, totalt 153 sidor, läsanvisningar kommer https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotselserien-15-skogsskotsel-for-friluftsliv-och-rekreation.pdf
Skog och vatten
• Skogsskötselserien nr 13 – Mark och vatten, sidorna 5-34 https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsbruk-mark-och-vatten/
• Målbilder för god miljöhänsyn – faktabladen om kantzoner, och andra relevanta såsom sumpskogar, våtmarker, källor och källområden. 13 sidor https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/malbilder-for-god-miljohansyn/malbilder-kantzoner-mot-sjoar-och-vattendrag/hansyn-till-vatten-alla-faktablad-samlade-i-en-pdf.pdf
• Ekosystemtjänster knutna till våtmarker och svämplan i skogslandskapet 44 sidor https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/projektwebbplatser/grip-on-life-ip/rapporter-grip-on-life/2019.02-ekosystemtjanster-knutna-till-vatmarker-och-svamplan-i-skogslandskapet.pdf
Bredvidläsning och extra litteratur:
Kunskap direkt www.skogforsk.se Skogskunskap. En omfattande hemsida som är en guide och rådgivare inom skog Ambitiöst projekt med många nyttiga och bra avsnitt. Särskilt användbar om du vet vad du letar efter, men det är ingen traditionell lärobok. Många delar kan kräva förkunskaper för att inte missförstås. Här finns fakta och instruktioner om skogsskötsel, filmer, kunskapstester och verktyg för beräkningar mm. Filmerna är pedagogiska och instruktiva och illustrerar olika delar av skogsskötsel. Framtagen av Skogforsk i samarbete med LRF skogsägarna och Skogsstyrelsen. www.skogskunskap.se.
Annan litteratur vi kommer att stöta på: - så långt möjligt finns sådan litteratur åtkomlig på kursens hemsida:
• Skogsvårdslagen. http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/nyheter/skogsvardslagstiftningen.html Kan laddas hem som PDF utan kostnad. Finns också på kurshemsidan • Fälthäfte i bonitering, Uppsala län. https://shopcdn2.textalk.se/shop/9098/art19/4645819-dd7945-0049.pdf Kan laddas hem som PDF utan kostnad.
Annat vi kommer att ta upp och Certifiering, skogsvårdslagstiftning Alternativ för skogsdelen:
Alternativ: Det finns några andra äldre böcker som kan ersätta ”grundbok för skogsbrukare” i skogsdelen. Men de har inget eller alldeles för lite om ekologi och naturvård. Alla tar upp föryngring, röjning, gallring mm men de är mer eller mindre uppdaterade vad gäller t ex lagstiftning, naturvårdshänsyn mm. De flesta av dessa böcker har inget eller mycket lite om mätning av skog och skattning av markens bördighet och inte heller om virket och virkes användning.
• Nya tiders skog. Hallsby, G. red, LRF Skogsägarna, 2007, 225 sidor. ISBN: 9174460609 En bra och modern bok som tar upp grunderna i skogsskötsel angränsande ämnen. Boken finns att beställa via: LRFs Medlemsservice, ni når dem bäst via mail medlemsservice@lrf.se. Några lite äldre böcker, men hittar du någon av dem duger de:
• Alla tiders skog. – Skogsskötsel för Mångfald. Jan Remröd 1996. Skogsägarnas Förlag (ISBN 91 7446 0439). En föregångare till ”Nya tiders skog”. Den förutsätter skoglig kunskap för att vara riktigt användbar. Den tar inte upp t ex mätning av skog och mycket lite om naturvård.
• Skogsvårdens grunder, av Sigge Falk och Vadim Söderström. 1:a uppl 1977 och 2:a upplagan 1989. LTs förlag. Bra bok i traditionellt skogsbruk men några avsnitt föråldrade (främst om skogsvårdslagstiftningen). Förutom det täcker den väl kursens avsnitt om skogsbruk men har inget om ekologi och naturvård.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
SG0260-30288 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for SG0260
Academic year 2021/2022
Adaptation of Forest Management Methods to Varying Goals (SG0260-30091)
2022-01-17 - 2022-06-05
Syllabus and other information
Syllabus
SG0260 Adaptation of Forest Management Methods to Varying Goals, 7.5 Credits
Anpassning av skogsbruksmetoder till varierande målSubjects
Forest Science Forest scienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0101 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirementsObjectives
The aim of the course is to provide knowledge in silviculture with a focus on adjustments according to defined goals and to show the complexity of forest ecosystems and conflicts between provisioning of different ecosystem services.
After completed course, the student should be able to
Narrate different forest management methods that are currently used or that have a potential of being used and how the choice of forest management methods is affected by goals of the forest owner
Use different traditional and digital silvicultural tools (e.g. thinning guidelines), perform economic calculations and be acquainted with new research within e.g. mixed forest management, nature conservation and production of fodder for moose and deers.
Be able to communicate how different types of adjustments to goals affect forest management on stand-level, planning on property-level and forest management on regional- and national scale.
Explain and report on legislation and certification rules that affect forest management in Sweden
Use theories and models in order to understand and handle conflicting interests on stand-, property- and landscape-level.
Discuss pros- and cons of chosen forest management strategies with respect to goals of private owners and the society.
Content
The course introduces the fundamental importance of choosing forest management strategies according to the goals of the forest owner and society. Effects of forest management strategies on e.g. economy, biodiversity and production are discussed and quantified with respect to various aspects. In addition, the course provides important basic knowledge about forest management and methods how to analyze and quantify production and other eco-system services. This knowledge is used in order to analyze forest management with respect to theories about adjustments to varying goals. The course is divided into modules with recorded lectures and/or exercises. Each module ends with a mandatory report that should be published on the course portal (Canvas). The course also contains mandatory excursions in the forest.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Completed assignments and participation in field excursions.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course is based on distance learning on 25 % pace of study with two-four physical meetings (excursions). The physical meetings will take place in southern and/or central Sweden and may include costs for travel and accommodation. Communication between students and between students and teachers is normally done in the digital class-room. Therefore, students need to have access to a computer with at least 2.0 Mbit/s internet access, a USB-headset with microphone, and a web-camera.The course-language is Swedish but parts of the course will might be given in English.
Responsible department
Department of Southern Swedish Forest Research Centre
Grading criteria
Betygskriterier och lärandemål:
Lärandemål:
Studenten ska ha en övergripande kunskap om skogsekologi i barrskog i Sverige (boreal skog), behovet och möjligheterna att bevara naturvärden/biodiversitet och om metoder för att skydda och förstärka naturvärden i brukad skog i Sverige. Studenten ska ha en översiktlig kunskap om och effekterna av de skogsskötselmetoder som är vanliga i Sverige idag och som har potential att användas. Studenten ska ha en övergripande kunskap om viktiga värden (ekosystemtjänster) skogen kan ge och vilka möjligheter skogsägaren har att välja skogsskötsel för att uppnå mål med skogsbruk.
Betygskriterier
På kursen ges godkänt eller icke godkänt.
För godkänd kurs gäller:
Godkänt på alla ”instuderingsfrågor/quizar” (enkla frågor) i anslutning till föreläsningar, i princip en per ”quiz” per vecka.
Aktivt deltagit i två fältträffar.
Genomfört två individuella uppgifter som belyser ett eller flera mål med skogsbruk; en skriftlig redovisning, (en uppsats som lämnas in för godkännande), och en muntlig redovisning i fält.
Litterature list
- Grundbok för skogsbrukare Författare: Skogsstyrelsen ISBN: 978-91-87535-02-4 Kommentar: detta är huvudboken för momenten "skogsbruk" och "ekologi och naturvård" därutöver tillkommer litteratur för momentet "olika mål med skogsbruk" se under meddelande/kursmeddelanden