Silviculture 2
- kunna föreslå alternativa lösningar för skogsskötsel
- kunna konsekvensbedöma dessa samt
- kunna planera, organisera och genomföra åtgärder
Mest tonvikt läggs vid beståndsvård i etablerade skogsföryngringar fram till slutavverkning.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
SH0151-20002 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for SH0151
Academic year 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Academic year 2016/2017
2016-10-31 - 2017-01-15
Syllabus and other information
Syllabus
SH0151 Silviculture 2, 15.0 Credits
Skogsskötsel 2Subjects
Forest Management Forest ManagementEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
xxxObjectives
xxx
Content
xxx
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
xxx
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
The course was discontinued on May 23, 2022 (SLU.sfak.2022.3.1.1-82). Registered students that have not yet passed the course have the opportunity to do so within two years of the decision to discontinue the course. The department responsible for the course will during the two year phase-out period offer at least three retake sessions (renewed exams) and at least one opportunity to take part in compulsory elements. Students that wish to take an exam and/or take part in compulsory elements are asked to contact deputy head of department responsible for undergraduate education (or equivalent) at the responsible department to report that they wish to take an exam and/or take part in compulsory elements and to obtain information on when and where.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Further information
Grading criteria
Betygskriterier för kursen ligger även på Canvas.
Lärområden och betygskriterier inom kursen Skogsskötsel 2, 15 hp inom Skogsmästarprogrammet
Kursen innehåller 7 lärområden. Lärområde 1-5 innehåller kriterier för betygen 3, 4 och 5, medan Lärområde 6-7 endast innehåller kriterier för betyg 3. Dessutom finns ett ytterligare krav för godkänd kurs formulerat.
Lärområde 1
Kriterier för betyg 3:
• Studenten kan redogöra för hur skogsträdsförädling samt framställning, lagring och distribution av skogsodlingsmaterial utförs i praktiken.
Kriterier för betyg 4:
• Studenten kan ge en ingående redogörelse för strategier och metoder för skogsträdsförädling samt hur detta genomförs i praktiken. Studenten kan demonstrera ingående kunskaper om framställning, lagring och distribution av skogsodlingsmaterial.
Kriterier för betyg 5:
• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning. Dessutom visar studenten kännedom om forskning inom kunskapsområdet.
Lärområde 2
Kriterier för betyg 3:
• Studenten kan redogöra för åtgärder som syftar till att ta tillvara och utveckla skogens produktionspotential utifrån skilda förutsättningar.
• Dessutom kan studenten beskriva hur olika strategier i skogsskötseln påverkar beståndets egenskaper fram till slutskörd.
• Studenten kan planera, organisera och kostnadsberäkna skogsvårdsåtgärder.
Kriterier för betyg 4:
• Studenten kan ingående analysera och beskriva produktionsförutsättningar, samt kan även föreslå flera alternativa åtgärder för att vidmakthålla och förstärka beståndets värdeutveckling.
Kriterier för betyg 5:
• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning samt kunna argumentera och försvara sina ställningstaganden.
• Dessutom visar studenten fördjupad kunskap om forskning och utvecklingsarbete inom kunskapsområdet.
Lärområde 3
Kriterier för betyg 3:
• Studenten kan göra en rimlig avvägning mellan produktions- och naturvårdsaspekter samt kunna föreslå åtgärder för att vidmakthålla och förstärka naturvärden. Dessutom kan studenten beräkna de ekonomiska konsekvenserna av detta.
Kriterier för betyg 4:
• Studenten kan göra en ingående och rimlig avvägning mellan produktions- och naturvårdsaspekter samt kunna föreslå åtgärder för att vidmakthålla och förstärka dessa naturvärden.
• Studenten demonstrerar även ingående teoretiska kunskaper i bevarandebiologi.
Kriterier för betyg 5:
• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning samt kunna argumentera för och försvara sina ställningstaganden.
• Dessutom visar studenten god orientering om forskningsläget inom kunskapsområdet.
Lärområde 4
Kriterier för betyg 3:
• Studenten kan redogöra för de viktigaste åtgärderna för att påverka skogsbeståndets virkesproduktion och värdetillväxt. Studenten känner till vilken potential åtgärderna kan ha samt vilka egenskaper som respektive åtgärd kan påverka.
• Studenten kan analysera egenskaperna i ett skogsbestånd och därefter föreslå lämpliga åtgärder baserade på markens och beståndets beskaffenhet och historik i kombination med brukarens långsiktiga mål.
• Studenten är medveten om åtgärdernas miljökonsekvenser samt konsekvenser för skogens hälsa.
• Studenten har kunskap om de lagar som kan ha påverkan på åtgärdernas genomförande.
• Studenten känner till tekniken för åtgärdernas genomförande. Studenten skall även kunna planera, genomföra och utvärdera åtgärderna.
Kriterier för betyg 4:
• Studenten kan förutom kriterierna för betyg 3 ingående resonera om de bakomliggande mekanismer som direkt och indirekt påverkar volymtillväxt, virkeskvalitet, samt beståndets hälsa vid respektive åtgärd.
Kriterier för betyg 5:
• Förutom kriterierna för betyg 4 har studenten orienterat sig vad gäller de senaste forskningsresultaten inom området, samt besitter mycket god kännedom om kunskapsområdets teori och tillämpningar och kan kritiskt granska och värdera ny information.
Lärområde 5
Kriterier för betyg 3
• Studenten känner till och kan redogöra för de viktigaste skaderiskerna i växande skogsbestånd. Studenten kan göra rimliga bedömningar avseende skaderisker.
• Studenten skall känna till hur man kan förebygga eller minska effekterna av riskfaktorer.
• Studenten skall kunna planera, genomföra och utvärdera skogsskyddsåtgärder.
Kriterier för betyg 4:
• Studenten kan förutom kriterierna för betyg 3 ingående resonera kring de bakomliggande mekanismer och samband som styr uppkomsten av biotiska och abiotiska skador.
Kriterier för betyg 5:
• Förutom kriterierna för betyg 4 har studenten orienterat sig i viktiga delar av de senaste forskningsresultaten inom området, samt har mycket god kännedom om kunskapsområdets teori.
Lärområde 6
Kriterier för betyg 3 Studenten har förmåga att:
• hantera de vanligaste sökverktygen för information och har förmågan att kritiskt värdera informationskällor.
• omsätta insamlad information och författa en rapport enligt ett enhetligt och strukturerat format och med ett korrekt språk.
• orientera sig vad gäller internationell publicering av forskningsresultat.
• samarbeta i mindre grupp.
Lärområde 7
Kriterier för betyg 3 Studenten har förmåga att:
• fördjupa sig inom ett avgränsat problemområde relaterat till skogsskötsel.
• på ett genomtänkt och pedagogiskt sätt muntligt presentera och diskutera resultaten i den skrivna rapporten, samt tillgodogöra sig andra gruppers presentationer under seminarieliknande former.
• samarbeta i mindre grupp.
Övrigt kurskrav för godkänd kurs
Kravet på minst 70% registrerat deltagande i obligatoriska moment (gulmarkerade i schemat) uppfylls. För de planerade seminariedagarna gäller 100% registrerat deltagande.
Litterature list
- Även litteraturlistan för Skogsskötsel 2 ligger på www.slu.se/skogsmastarskolan/schema [Även litteraturlistan för Skogsskötsel 2 ligger på www.slu.se/skogsmastarskolan/schema] (https://www.slu.se/skogsmastarskolan/schema)