New search
SH0151

Silviculture 2

Kursen skall utveckla studentens förmåga att, utifrån skogsägarens målsättning och samhällets styrmedel:

- kunna föreslå alternativa lösningar för skogsskötsel

- kunna konsekvensbedöma dessa samt

- kunna planera, organisera och genomföra åtgärder

Mest tonvikt läggs vid beståndsvård i etablerade skogsföryngringar fram till slutavverkning.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

SH0151-20002 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for SH0151

Academic year 2019/2020

Silviculture 2 (SH0151-20030)

2019-11-01 - 2020-01-19

Academic year 2018/2019

Silviculture 2 (SH0151-20053)

2018-11-05 - 2019-01-20

Academic year 2017/2018

Silviculture 2 (SH0151-20057)

2017-10-30 - 2018-01-14

Academic year 2016/2017

Silviculture 2 (SH0151-20117)

2016-10-31 - 2017-01-15

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier för kursen ligger även på Canvas.

Lärområden och betygskriterier inom kursen Skogsskötsel 2, 15 hp inom Skogsmästarprogrammet

Kursen innehåller 7 lärområden. Lärområde 1-5 innehåller kriterier för betygen 3, 4 och 5, medan Lärområde 6-7 endast innehåller kriterier för betyg 3. Dessutom finns ett ytterligare krav för godkänd kurs formulerat.

Lärområde 1

Kriterier för betyg 3:

• Studenten kan redogöra för hur skogsträdsförädling samt framställning, lagring och distribution av skogsodlingsmaterial utförs i praktiken.

Kriterier för betyg 4:

• Studenten kan ge en ingående redogörelse för strategier och metoder för skogsträdsförädling samt hur detta genomförs i praktiken. Studenten kan demonstrera ingående kunskaper om framställning, lagring och distribution av skogsodlingsmaterial.

Kriterier för betyg 5:

• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning. Dessutom visar studenten kännedom om forskning inom kunskapsområdet.

Lärområde 2

Kriterier för betyg 3:

• Studenten kan redogöra för åtgärder som syftar till att ta tillvara och utveckla skogens produktionspotential utifrån skilda förutsättningar.

• Dessutom kan studenten beskriva hur olika strategier i skogsskötseln påverkar beståndets egenskaper fram till slutskörd.

• Studenten kan planera, organisera och kostnadsberäkna skogsvårdsåtgärder.

Kriterier för betyg 4:

• Studenten kan ingående analysera och beskriva produktionsförutsättningar, samt kan även föreslå flera alternativa åtgärder för att vidmakthålla och förstärka beståndets värdeutveckling.

Kriterier för betyg 5:

• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning samt kunna argumentera och försvara sina ställningstaganden.

• Dessutom visar studenten fördjupad kunskap om forskning och utvecklingsarbete inom kunskapsområdet.

Lärområde 3

Kriterier för betyg 3:

• Studenten kan göra en rimlig avvägning mellan produktions- och naturvårdsaspekter samt kunna föreslå åtgärder för att vidmakthålla och förstärka naturvärden. Dessutom kan studenten beräkna de ekonomiska konsekvenserna av detta.

Kriterier för betyg 4:

• Studenten kan göra en ingående och rimlig avvägning mellan produktions- och naturvårdsaspekter samt kunna föreslå åtgärder för att vidmakthålla och förstärka dessa naturvärden.

• Studenten demonstrerar även ingående teoretiska kunskaper i bevarandebiologi.

Kriterier för betyg 5:

• I tillägg till kriterierna för betyget 4 skall studenten visa mycket god förmåga till kritisk granskning samt kunna argumentera för och försvara sina ställningstaganden.

• Dessutom visar studenten god orientering om forskningsläget inom kunskapsområdet.

Lärområde 4

Kriterier för betyg 3:

• Studenten kan redogöra för de viktigaste åtgärderna för att påverka skogsbeståndets virkesproduktion och värdetillväxt. Studenten känner till vilken potential åtgärderna kan ha samt vilka egenskaper som respektive åtgärd kan påverka.

• Studenten kan analysera egenskaperna i ett skogsbestånd och därefter föreslå lämpliga åtgärder baserade på markens och beståndets beskaffenhet och historik i kombination med brukarens långsiktiga mål.

• Studenten är medveten om åtgärdernas miljökonsekvenser samt konsekvenser för skogens hälsa.

• Studenten har kunskap om de lagar som kan ha påverkan på åtgärdernas genomförande.

• Studenten känner till tekniken för åtgärdernas genomförande. Studenten skall även kunna planera, genomföra och utvärdera åtgärderna.

Kriterier för betyg 4:

• Studenten kan förutom kriterierna för betyg 3 ingående resonera om de bakomliggande mekanismer som direkt och indirekt påverkar volymtillväxt, virkeskvalitet, samt beståndets hälsa vid respektive åtgärd.

Kriterier för betyg 5:

• Förutom kriterierna för betyg 4 har studenten orienterat sig vad gäller de senaste forskningsresultaten inom området, samt besitter mycket god kännedom om kunskapsområdets teori och tillämpningar och kan kritiskt granska och värdera ny information.

Lärområde 5

Kriterier för betyg 3

• Studenten känner till och kan redogöra för de viktigaste skaderiskerna i växande skogsbestånd. Studenten kan göra rimliga bedömningar avseende skaderisker.

• Studenten skall känna till hur man kan förebygga eller minska effekterna av riskfaktorer.

• Studenten skall kunna planera, genomföra och utvärdera skogsskyddsåtgärder.

Kriterier för betyg 4:

• Studenten kan förutom kriterierna för betyg 3 ingående resonera kring de bakomliggande mekanismer och samband som styr uppkomsten av biotiska och abiotiska skador.

Kriterier för betyg 5:

• Förutom kriterierna för betyg 4 har studenten orienterat sig i viktiga delar av de senaste forskningsresultaten inom området, samt har mycket god kännedom om kunskapsområdets teori.

Lärområde 6

Kriterier för betyg 3 Studenten har förmåga att:

• hantera de vanligaste sökverktygen för information och har förmågan att kritiskt värdera informationskällor.

• omsätta insamlad information och författa en rapport enligt ett enhetligt och strukturerat format och med ett korrekt språk.

• orientera sig vad gäller internationell publicering av forskningsresultat.

• samarbeta i mindre grupp.

Lärområde 7

Kriterier för betyg 3 Studenten har förmåga att:

• fördjupa sig inom ett avgränsat problemområde relaterat till skogsskötsel.

• på ett genomtänkt och pedagogiskt sätt muntligt presentera och diskutera resultaten i den skrivna rapporten, samt tillgodogöra sig andra gruppers presentationer under seminarieliknande former.

• samarbeta i mindre grupp.

Övrigt kurskrav för godkänd kurs

Kravet på minst 70% registrerat deltagande i obligatoriska moment (gulmarkerade i schemat) uppfylls. För de planerade seminariedagarna gäller 100% registrerat deltagande.

Litterature list

  1. Även litteraturlistan för Skogsskötsel 2 ligger på www.slu.se/skogsmastarskolan/schema [Även litteraturlistan för Skogsskötsel 2 ligger på www.slu.se/skogsmastarskolan/schema] (https://www.slu.se/skogsmastarskolan/schema)

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Forest Management - Bachelor's Programme Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Forest Management Forest Management
Course code: SH0151 Application code: SLU-20002 Location: Skinnskatteberg Distance course: No Language: Swedish Pace: 100%