26 apr

Konferensrum Aspen, Skogishuset, SLU Campus Umeå, Umeå

SLU Urban Talk - djurs anpassning för att överleva i antropocen

seminarier, workshops |

Världen förändras snabbt. Vissa djur anpassar sig och kan till och med frodas i människans närhet medan andra arter minskar och står inför utrotning. Dr Kays presenterar sin forskning där han använder djurspårning och kamerafällor för att studera hur djuren anpassar sig till urbana miljöer. Studien presenterar överraskande, evolutionära framgångshistorier.

Den 26 april arrangerar Tim Hofmeester, postdoktor på institutionen för vilt, fisk och miljö på SLU ett SLU Urban Talk med dr Roland Kays från North Carolina State University.

Dr. Roland Kays är chef på Biodiversity lab vid North Carolina Museum of Natural Science och professor inom Fisheries, Wildlife & Conservation Program vid North Carolina State University. Roland har en bred bakgrund inom däggdjursekologi, evolutionsforskning samt bevarande och har publicerat artiklar om sengångarens sömnmönster, fruktätande karnivorer, fiskmårdar som lever i träd och olinguitos som uppträder inkognito.

Seminariet är öppet för alla och kommer att hållas på engelska. Vi börjar med fika klockan 9.30.

Om du inte kan delta på plats på SLU Urban Talk kan du se den i direktsändning eller inspelat i efterhand på:  Se via livesändning / inspelad version

Vill du ställa frågor under föreläsningen? Ställ din fråga via Skypelänken: Skype for Business

Tid: 2019-04-26 09:30 - 11:00
Ort: Umeå