9 maj

OBS! Lunchrummet i Slottets bottenplan, Alnarp

Värt att veta: Landskapet, leken och långsiktigheten: Vad säger barnen?

evenemang | interna händelser | seminarier, workshops |

Barnen kan ge tips om landskapets förvaltning!

Barnvänliga landskap har stor betydelse för barns lek och samspel, hälsa och utveckling. Det vet vi redan mycket om! Men ändå är många barn utan bra utemiljöer. Kunskapen behöver därför omsättas bättre i praktiken.

Landskap behöver förvaltas, alltså skötas och utvecklas över tid. Barns erfarenheter betyder mängder av bra tips till förvaltare. Genom att ta in barns perspektiv kan landskap, lek och långsiktighet bli något konkret.

Märit kommer att berätta om barns perspektiv på landskapets förvaltning.

Märit Jansson är universitetslektor vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning. Hennes forskning handlar om hur landskap kan förvaltas för att passa alla, och särskilt barn.

Tid: 2019-05-09 15:00 - 15:40
Ort: Alnarp
Lokal: OBS! Lunchrummet i Slottets bottenplan
Arrangör: LTV-fakulteten, Biblioteket, Kommunikationsavd LTV
Mer information:

SLU Alnarp bjuder in studenter och anställda, men även företagare på campus, alumner och intresserad allmänhet, till öppna föreläsningar. Vi bjuder på fika så långt det räcker. Kom klockan 15 – föreläsningen börjar tio över! Föredraget tar cirka 20 minuter och efteråt finns tid för frågor och diskussion.

Föredraget ingår i Värt att veta – en serie med öppna föreläsningar vid SLU Alnarp.

Föredragsserien Värt att veta är ett samarrangemang mellan fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, SLU-biblioteket och kommunikationsavdelningen LTV.