19 okt

Uppsala

Uppsala Health Summit: Antibiotikakrisen och våra beteenden

I takt med att antibiotikapreparat förlorar sin kraft att bota bakteriella infektioner försämras vår förmåga att hantera epidemier, cancervård, och all annan sjukvård som vi idag tar för självklar. Den 19 oktober 2020 ordnar Uppsala Health Summit ett seminarium om hur vi kan skydda antibiotikan. SLU:s professor Ulf Magnusson inleder seminariet.

Uppsala Health Summit, logo.

Vad kan samhället, sjukvården och vi som individer göra för att minska antibiotikaresistensen? Vilka lärdomar kring beteenden och smittspridning kan vi dra från Covid-19 pandemin? Hur tar vi till oss kunskap och varför är det så svårt att förändra beteenden?

Streamas

Seminariet hålls den 19 oktober klockan 17.30–19.00 och streamas live från Uppsala universitet. Här finns länken i sinom tid https://www.uppsalahealthsummit.se/our-summits/seminarium-okt-2020/

Presentationer

• Antibiotikaresistens – en tyst pandemi som kräver ökad global samordning
    Otto Cars, seniorprofessor, infektionssjukdomar, Uppsala Universitet. Grundare av nätverket ReAct

• Hur förändrar man människors beteenden?
    Micael Dahlén, författare, professor i ekonomi, Handelshögskolan i Stockholm

• Hur skapar man hållbara och antibiotikasmarta konsumenter?
    Maria Smith, generalsekreterare, Axfoundation

• Resistenta bakterier i vården. Hur minskar vi riskerna?
    Birgitta Lytsy, överläkare, vårdhygien, Akademiska Sjukhuset

• Ansvarsfull tillverkning och användning ur ett industriperspektiv: Vad kan läkemedelsföretagen göra?
    Bengt Matsson, sakkunnig, antibiotikaresistens, Lif

• Målgruppsanpassad kommunikation om antibiotikaresistens – vem pratar vi med och vad kan vi uppnå?
    Britta Björkholm, avdelningschef, avdelningen för smittskydd och hälsoskydd, Folkhälsomyndigheten

Paneldiskussion och sammanfattning

Tid: 2020-10-19 17:30 - 19:00