28 mar

Aulan Folkuniversitetet, Stockholm

INSTÄLLT: Halvdagsseminarium: Tulpanen som symbol och kulturbärare

seminarier, workshops |

Ett halvdagsseminarium i samarbete mellan Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul och Föreningen Svenska Istanbulinstitutets Vänner.

Svenskarna köper mest tulpaner i hela världen. Närmare 150 miljoner tulpaner odlas varje år i Sverige. Tulpanen har sitt ursprung som vildväxande på stäppen i Centralasien till att bli en högt stående förädlad blomma i Holland. Den introducerades på 1500-talet som den första autentiskt avbildade blomman i den turkiska konsten. Rüstem Paşa-moskén i Istanbul är berömd för sin kakelkomposition med tulpaner som ornament. På samma vis är osmanska sidentyger smyckade med tulpanblommor. Symboliskt härleds tulpanen till profeten Mohammed och har sin särskilda plats i den paradisiska trädgården. Vi finner även tulpaner på folkliga textilier i Sverige – från Norrland till Skåne. Hur hamnade den här?

Seminariet består av fyra föreläsningar:

Trädgårdstulpanens historia från Osmanska riket genom Europa till Norden och genbankens insamling av äldre tulpaner: Karin Persson, genbankskurator, Nationella genbanken, Sveriges Lantbruksuniversitet SLU

Tulpanen i den turkiska textilkonsten – textilier i svensk ägo: Margareta Nockert, professor emeritus i textilvetenskap, Uppsala universitet

Kara Memi och den avbildade tulpanen – något om 1500-talets estetik på osmanska ornament: Gertrud Olsson, tekn. dr i arkitektur, lektor vid HDK-Valand Steneby

Den skånska åkdynans ideala trädgård: Ulla-Karin Warberg, intendent Nordiska museet

Tid: 2020-03-28 13:00 - 16:00
Ort: Stockholm
Lokal: Aulan Folkuniversitetet
Arrangör: Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul och Föreningen Svenska Istanbulinstitutets Vänner.
Sista anmälningsdag: 24 mars 2020
Pris: 100:-
Mer information:

Vänligen observera att seminariet är inställt. Program och mer information om anmälan finns i inbjudan (pdf).

Karin Persson, genbankskurator för prydnadslökar, prydnadsknölar och krukväxter vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU
karin.persson@slu.se, 040-41 55 46, 0702-64 63 56