3 apr

Folkuniversitetets aula, Kungstensgatan 45 (T-bana Rådmansgatan eller Odenplan), Stockholm

INSTÄLLD Föreläsning: Vi odlade till husbehov - Gamla traditioner, idoga odlare och uthålliga växter

Elsas stensärt, Klint Karins kålrot och Rällsjö Britas potatislök är några av de olika sorters köksväxter som kom in till Fröuppropet vid Programmet för Odlad Mångfald 2002 - 2005.

Lena Nygårds, kulturvetare och trädgårdshistoriker, arbetade under många år inom Fröuppropet. Nu kommer hon och berättar om köksväxterna, men också om några av de kvinnor som odlade och höll liv i dessa växtklenoder.

Många av sorterna har gått i arv på kvinnosidan i flera generationer. En gulböna från Östergarn har till exempel odlats inom samma släkt sedan 1850-talet. I ett frö ryms den lilla berättelsen om själva odlingen men även den stora berättelsen om framväxten av det moderna
Sverige och vad det innebar för landsbygdens kvinnor.

Böcker av Lena Nygårds och fröer kommer att finnas till försäljning.

Tid: 2020-04-03 15:00 - 16:30
Ort: Stockholm
Lokal: Folkuniversitetets aula, Kungstensgatan 45 (T-bana Rådmansgatan eller Odenplan)
Arrangör: Kulturväxtgruppen, Stockholms läns hembygdsförbund, i samarbete med Folkuniversitetet.
Sista anmälningsdag: 31 mars 2020
Pris: 100 kr för medlemmar i hembygdsförening, 120 kr för övriga. Betalas kontant på plats eller med Swish.
Mer information: