Torkade bönor i olika färger. Foto.
2 dec

Krinova (förmiddagen även digitalt), Kristianstad

Slutkonferens för New Legume Food

konferenser |

Forskningsprojektet New Legume Food bjuder tillsammans med Lokala Baljnätverket och Region Skåne in till en gemensam slutkonferens och kick-off.

Förmiddagsseminariet kl 9.30-12.00 är öppet för alla och sänds live digitalt. Här presenteras aktuella forskningsresultat och kunskap kring senska baljväxter med fokus på utbud och miljö- och hälsofördelar. Eftermiddagspasset är ett fysiskt evemenang för nätverkets medlemmar.

Ur förmiddagens program:

• Kanada – inspiration och möjligheter för baljväxter
  • Vilka baljväxter kan vi odla i Sverige? Utmaningar och möjligheter samt resultat från odlingsexperiment i New Legume Foods. Georg Carlsson, SLU
  • Förädling av svenska baljväxter – baljväxtmjöl och extrudering. Cornelia Witthöft, Linnéuniversitetet
  • Vad avgör om konsumenter äter baljväxter? Andreas Stephan, Linnéuniversitetet

Tid: 2021-12-02 09:30 - 16:20
Ort: Kristianstad
Lokal: Krinova (förmiddagen även digitalt)
Arrangör: SLU, Linnéuniversitetet och Region Skåne
Sista anmälningsdag: 23 november 2021
Pris: Kostnadsfritt
Mer information:

Anmälan görs senast 23 november 2021 till Annika Jönsson, Hushållningssällskapet Skåne, tel 010-47 62 010, e-post annika.jonsson@hushallningssallskapet.se

För mer information och detaljerad inbjudan, se bloggen New Legume Food

Om projektet New Legume Food

Syftet med detta projekt är att utveckla klimatsmarta och proteinrika livsmedel från inhemskt odlade baljväxter (t.ex. bönor, linser, ärter), för att öka livsmedelssystemets hållbarhet och stimulera en växande bioekonomi baserad på nya, attraktiva och hälsofrämjande livsmedel.

Projektets mål är att: 1) identifiera strategier för att öka användningen av baljväxter som lämpar sig för odling i nordiskt klimat som råvaror i den nordiska kosten, 2) utveckla nya baljväxtbaserade odlingssystem som förlitar sig mer på ekosystemtjänster och mindre på fossila resurser, 3) kartlägga effekter av olika processtekniker på näringskvalitén i nya baljväxtbaserade livsmedel, 4) bedöma den ekonomiska, miljömässiga och sociala hållbarheten i produktionen av livsmedel baserade på inhemsk baljväxtråvara jämfört med importerade råvaror eller kött, och utveckla beslutsstöd för hantering av målkonflikter i utvecklingen av mer klimatsmarta livsmedelssystem.

Projektet bygger på transsektoriell samverkan mellan forskare, livsmedelsindustrin, regionförbund, jordbrukare och konsumenter.

Läs mer om projektet