Tallrik med mat. Foto.
5 maj

Lunchwebbinarium på Zoom

Hur fattar politiker beslut? Vetenskaplig kunskap i beslutsfattande

evenemang | seminarier, workshops |
Partifördelnngen i Sveriges riksdag efter valet 2018-09-24

Som forskare frågar men sig ofta varför politiker inte i högre grad följer de forskningsrön som finns i olika frågor. Det verkar ofta vara helt andra saker som är avgörande i politiken. Föredraget handlar om vad det är som styr politiska beslut och vilken roll vetenskaplig kunskap har i dessa. Exempel kommer att tas från beslutsfattande gällande covid-19-pandemin och klimatfrågan.

SLU Future Food bjuder in till lunchwebbinarium med statsvetaren Åsa Knaggård från Lunds universitet för att syna vad det är som styr politiska beslut.

Från föredraget

• Presentationen i pdf-form
  • Föredraget kan ses på SLU Future Foods filmkanal
  • Inte styra, men underlätta för politikerna att ta beslut
  • Ren vetenskap är inte användbar i politiken – tolkningen är det viktiga!
  • Sammanfattning av forskningsläget viktigt – ta med både kunskap och osäkerheterna
  • Forskare har inte “rätt”. Lyft istället fram att forskning är en metod som ger någon slags kvalitetsstämpel på kunskapen.
  • Forskarna är inte bekväma utanför sin forskarroll, men det kan ändras
  • Tvärvetenskap är träning i perspektivseende
  • Gå till tjänstemännen för att påverka på riktigt
  • Plocka in avnämare tidigt i processen. Då känner de mer äganderätt och resultaten används mer i praktiken.

Tid: 2021-05-05 12:05 - 13:00
Ort: Lunchwebbinarium på Zoom
Arrangör: SLU Future Food
Sista anmälningsdag: 5 maj 2021
Pris: Gratis
Mer information:

Åsa Knaggård, universitetslektor i statsvetenskap, Lunds universitet

SLU Future Food, forskning och samverkan för ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart livsmedelssystem – en tvärvetenskaplig satsning för att möta morgondagens utmaningar.

Observera att lunchwebbinariets presentation kommer att spelas in. Om du inte vill synas så stäng av videon och ta bort ditt namn från fönstret. Inspelningen kommer att finnas tillgänglig i två veckor och vi skickar ut en länk när den är uppladdad. Frågestunden spelas inte in.

Vi ber er vänligen om detta

• Ät mycket gärna och tala gärna om vad du äter i chatten
  • Ha kameran trots att du äter (det är trevligare att se varandra)
  • Ha mikrofonen av (så vi inte hör ditt smaskande)