23 nov

Polhemssalen, Citykonferensen. Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Hyggesfritt i framtidens skogsbruk: Vad pågår?

seminarier, workshops |

Förväntningarna på skogen är höga, och vi har en intensiv debatt. Andra mål än virkesproduktion tar mer plats med till exempel krav på ökad variation inom skogsbruket. En större variation i brukningsmetoder efterfrågas. Vad tycker människor om skogen? Har det förändrats och hur förhåller vi oss i sådana fall till det? Står vi inför stora förändringar inom svenskt skogsbruk?

Detta är det första i en serie seminarier på temat hyggesfritt skogsbruk som SLU/Future Forests, Skogforsk och Skogsstyrelsen arrangerar gemensamt inom ramen för ett större samarbete.

Syftet med det första seminariet är att ge en omvärldsbild. Vi ser fram emot återkoppling från deltagare och hoppas att seminariet ska klargöra förväntningar och ge en ökad förståelse för hur olika aktörer tänker.

Ämnen och talare

Biologisk mångfald - ett nytt tillgångsslag?

Aleksandra Holmlund, doktorand, SLU.

Trakthyggesbruk vs hyggesfritt i skandinaviskt skogsbruk sedan 1945

Bengt Ek, tidigare generalsekreterare, Föreningen Skogen.

Människans uppfattning om skogen - historiskt, nutid och framtid

Erland Mårald, professor i idéhistoria, Umeå universitet.

Stora Enso och hyggesfritt skogsbruk

Johan Lindman, senior Vice President Global Forestry and Sustainability, Stora Enso.

Internationella processer och skogssektorn – är vi herrar över vårt eget öde?

Lars Laestadius, tidigare Senior Associate, World Resources Institute.

Ett EU-perspektiv på hyggesfritt skogsbruk

Mia Crawford, ansvarig EU- och internationella frågor, LRF.

Tid: 2022-11-23 10:00 - 15:00
Ort: Stockholm
Lokal: Polhemssalen, Citykonferensen. Malmskillnadsgatan 46
Arrangör: SLU/Future Forests, Skogforsk och Skogsstyrelsen i samarbete med Skogstekniska klustret.
Pris: 600 kronor, exklusive moms.
Mer information: