22 sep

Köpenhamn

Den lekfulla staden: case Köpenhamn

evenemang |

SLU Tankesmedjan Movium bjuder in till studieresa till Köpenhamn. På studieresan upplever, diskuterar och utvärderar vi den lekfulla staden utifrån utformning, materialval och hållbar stadsutveckling i både nya och etablerade stadsrum i centrala Köpenhamn.

Under första dagen kommer vi att se stora delar av centrala Köpenhamn på cykel med intressanta stopp på vägen. Andra dagen, till fots, blir mer fokuserad med observationer och diskussioner vid intressanta stadsmiljöer i innerstaden kring lekfullhet men även kring kampen om utrymmet och hur det används i den förtätade staden. Ett särskilt fokus riktar vi mot barns och ungas lekmiljöer på lekplatser och skolgårdar.

Studieresan vänder sig till dig som till exempel arbetar med landskapsarkitektur, stadsplanering, social hållbarhet och implementering av barnkonventionen i urban planering.

Som guide har vi med oss Köpenhamnaren och kultursociologen Benny Schytte och från Movium deltar Lena Jungmark, vår nationella koordinator för barns och ungas utemiljö.

Studieresan ställer inga stora krav på kondition eller cykelfärdigheter. Men förbered dig gärna genom att cykla lite hemmavid. Ta med egen cykelhjälm, vi rekommenderar att du använder hjälm i Köpenhamn. Och kom ihåg: Vi cyklar oavsett väder så bra kläder är ett måste. En ryggsäck med vattenflaska kan vara bra att ha.

Detaljerat program med platser vi besöker skickas ut till anmälda deltagare vid anmälningstidens slut.

Tid: 2022-09-22 09:30 - 2022-09-23 15:00
Ort: Köpenhamn
Arrangör: SLU Tankesmedjan Movium
Sista anmälningsdag: 2 september 2022
Pris: 5 250 kr exkl. moms för kontaktpersoner och användare i Movium Partnerskap. Övriga deltagare betalar 5 750 kr exkl. moms. I kostnaden ingår cykelhyra, hotellrum med frukost, fika, lunch och middag den 22 september, samt fika och lunch den 23 september.
Mer information:

Vid avanmälan efter den 2 september debiteras halva avgiften. Vid avanmälan efter den den 15 september debiteras hela avgiften.