13 sep

Uppsala

Webinar: Digitalisering inom mjölkproduktion

seminarier, workshops |

Den snabba utvecklingen av digital teknik på lantbruk, inte minst inom mjölkproduktion, lyfts ofta fram som en möjlighet för att öka hållbarhet och lönsamhet på gårdarna. I ett nytt forskningsprojekt vid SLU kommer en kartläggning och utvärdering av digital teknik kopplad till djurhälsa och produktion på svenska mjölkgårdar att genomföras.

Projektet är ett samarbete mellan SLU, Växa, DeLaval och Rise, och det startade upp under våren 2022. Projektgruppen bjuder nu in till ett webbinarium med information om projektet och andra intressanta föreläsningar kopplade till digitalisering av mjölkproduktionen.

När: 13:e september, kl 10-12
Plats: Digitalt via Zoom (sänds från Lövsta forskningscentrum i Uppsala)

Preliminärt schema:

• Välkomna och introduktion
  • Presentation av projektet ”Kartläggning av vägen mot en hållbar digitalisering inom mjölkproduktionen” (Lisa Ekman, SLU, Växa)
  • Gigacow – ett infrastrukturprojekt vid SLU
  • Agronod – en plattform för datadelning och digitala lösningar
  • Paus
  • Integrering av lantbrukarens kunskap och djuröga med digitala verktyg i stallet
    (Jessica Lindblom, beteendevetare, Uppsala universitet)
  • En lantbrukares perspektiv på möjligheter och behov för digital utveckling på den egna gården
  • Panelsamtal om digitalisering och hållbarhet

Anmäl gärna intresse till lisa.ekman@vxa.se för att inte missa ytterligare information. Länk till Zoom kommer läggas ut några dagar innan sändningen.

Lisa Ekman, forskare
Institutionen för kliniska vetenskaper, SLU