4 okt

P-O Bäckströms sal, Umeå

Forskning för framtidens skogsbruk

seminarier, workshops |

Välkommen till ett seminarium i professor emeritus P-O Bäckströms anda om det svenska skogsbrukets möjligheter och utmaningar.

När: Onsdag den 4 oktober 2023 kl. 09.00–16.00. Var: Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå, P-O Bäckströms sal. Bra att veta: Seminariet, som även webbsänds, är kostnadsfritt och vi bjuder på lunch och fika.

Anmäl dig till seminariet här: https://tinyurl.com/2kybpc7y

Sista anmälningsdag är den 18 september.

Seminariet är kostnadsfritt, men om du uteblir helt eller avanmäler dig efter 27 september debiteras 500 kr/person, såvitt du inte överlåter platsen till en annan deltagare (gäller ej webbsändningen).

Detta seminarium är ett samarrangemang mellan Norra Skogs forskningsstiftelse, Bo Rydins stiftelse, Brattåsstiftelsen och SLU.

Tid: 2023-10-04 09:00 - 16:00
Ort: Umeå
Lokal: P-O Bäckströms sal
Arrangör: Norra Skogs forskningsstiftelse, Bo Rydins stiftelse, Brattåsstiftelsen och SLU.

09.00 Samling med kaffe och smörgås – registrering.

• Inledning: Marianne Eriksson, moderator.
  • P-O Bäckströms forskargärning. Tomas Lundmark, professor, SLU.
  • Framtidens hållbara skogsskötsel sett genom ett historiskt forskningsperspektiv. Charlotta Erefur, enhetsföreståndare, SLU.
  • Hur kan vi aktivt öka den biologiska mångfalden i skogen? Therese Löfroth, universitetslektor, SLU.
  • Restaureringsekologi – att forska på återskapande i en föränderlig värld. Jörgen Sjögren, universitetslektor, SLU.
  • Rätt plantor ger klimatanpassade skogar i framtiden. Mats Berlin, forskare, Skogforsk.

12.00 – 13.00 L U N C H

• Älgbetets roll i Norrlands multiskadade tallskogar. Fredrik Johansson, projektledare, Skogforsk.
  • Hur man hittar törskateskador i stocken med hjälp av datortomografi. Kari Hyll, forskare, Skogforsk.
  • Flerfasinventering av skog med högupplöst laserskanning. Henrik Persson, forskare, SLU.

F I K A

• EU:s påverkan på svenskt skogsbruk. Tomas Lundmark, professor, SLU.
  • Avslutningsord.

16.00 Seminariet avslutas.