Succé för SLU i Forskar Grand Prix

Publicerad: 03 oktober 2016

För SLU:s del blev det bästa möjliga resultat i Uppsalas deltävling i Forskar Grand Prix. De tre främsta placeringarna gick till SLU-forskare, med Marlene Andersson som vinnare. I och med detta är det hon som kommer att representera Uppsala i finalen på Nalen i Stockholm den 29 november.

Deltävlingen ägde rum på Västgöta Nation i fredags, den 30 september. Lokalen var fylld till brädden med intresserade åskådare som fick lyssna på åtta forskare från stadens två universitet.

På fyra minuter presenterade var och en sin forskning och vinnaren utsågs genom en omröstning i publiken och en betygsättande jury. När resultatet var sammanräknat stod det klart att våra SLU-deltagare tog hem hela tävlingen:

1:a Marlene Andersson, Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Film på Marlenes presentation

2:a Britt Coles, Institutionen för kliniska vetenskaper

3:a Lena-Mari Tamminen, Institutionen för kliniska vetenskaper

Stort grattis till våra duktiga deltagare!