”Sverige måste kraftsamla för att stoppa barnfetman”

Publicerad: 11 oktober 2016

I Sverige uppskattas 17 procent av barnen i åldrarna sju till nio år vara överviktiga. FN:s barnkonvention är tydlig: Barn har rätt att växa upp i en miljö utan risk att drabbas av den övervikt och fetma som kan ge upphov till livslånga sjukdomar.

Sverige behöver nu en nationell strategi mot barnfetma, skriver åtta forskare, däribland SLU-forskarna Linley Chiwona-Karltun, Kostas Karantininis, Rikard Landberg och Per Sandin i en debattartikel i Dagens Nyheter.

"Fungerande lösningar på barnfetmaproblematiken involverar många aktörer runt barnen, lokalt och nationellt. Ett övergripande ansvar för att initiera lösningar utifrån barnens rätt till en hälsosam uppväxtmiljö ligger på våra politiker. Alla förbättringar kan inte ske genom politiska beslut, men vi efterlyser det politiska ledarskap som kan lägga grund för gemensamma insatser för att erbjuda våra barn den uppväxtmiljö de har rätt till", heter det bl a i debattartikeln.