Jordbruksverkets utlysning till nya och pågående FoU-projekt 2017

Publicerad: 06 oktober 2016

Nu har utlysningen för FoU-projekt 2017 skickats ut. Jordbruksverket bjuder in forskare, rådgivare, organisationer och institutioner att söka bidrag till tillämpade försöks- och utvecklingsprojekt för kalenderåret 2017. Det går att söka för ett nytt projekt som startar 2017 och cirka 5 miljoner är avsatta för nya projekt. För forskning som rör ekologisk produktion finns flera prioriterade områden.

Utlysningen riktas till projekt inom de fyra miljökvalitetsmålen som Jordbruksverket främst arbetar med, det vill säga Begränsad klimatpåverkan, Ett rikt odlingslandskap, Giftfri miljö och Ingen övergödning. Inom respektive miljömål finns prioriterade områden som direkt och indirekt rör ekologisk produktion.

Utveckling av den ekologiska djurhållningen

Ekologisk odling ger positiva effekter på den biologiska mångfalden. Störst effekt finns i slättbygden. Ekologisk gris- och fjäderfäproduktion är ofta mest relevant på gårdar i slättbygd med relativt stor andel spannmål i växtföljden. Produktionssystem inom dessa djurslag behöver utvecklas för att förbättra lönsamheten och konkurrenskraften samt minska miljöbelastningen och öka djurvälfärden. Inom ekologisk djurhållning prioriteras projekt som för gris- och fjäderfäproduktion utvecklar:

- rationella lösningar för utevistelse
- nya inhysningssystem
- utfodring med 100 procent ekologiskt foder

Utveckling av ekologiska odlingssystem

Biologiska och tekniska lösningar behöver utvecklas för att uppnå ökad uthållighet och ökad konkurrenskraft i ekologiska odlingssystem. Lösningarna kan kombinera god markbördighet med god kontroll av jordburna sjukdomar, skadegörare och ogräs och gynna den biologiska mångfalden. Ett prioriterat område är även att öka kunskapen om ekologiska godkända gödselmedel och växtskyddsmedel. Metoderna ska utvärderas både praktiskt och ekonomiskt och kan omfatta både odling på fält och i växthus.

Icke-kemiska metoder för att bekämpa skadegörare och ogräs

I den nationella handlingsplanen för hållbar användning av växtskyddsmedel för perioden 2013–2017 ingår integrerat växtskydd (IPM) som en åtgärd för att nå målen med att minska riskerna för miljö och hälsa. Enligt principerna för IPM ska lantbrukaren/odlaren i första hand använda förebyggande metoder för att hålla tillbaka skadegörare och ogräs.

I årets utlysning prioriteras projekt som tar upp frågeställningar som kan leda till ökade möjligheter att bekämpa skadegörare och ogräs med icke-kemiska metoder. Projekt kan till exempel ta upp kombinationer med förebyggande och/eller alternativa åtgärder och kemisk eller biologisk bekämpning. Även projekt som tar upp problem med aktuella skadegörare, till exempel sniglar, kan komma ifråga i denna utlysning.

Ansökan ska vara Jordbruksverket tillhanda senast den 10 november 2016. Läs utlysningen i sin helhet och om hur du söker på Jordbruksverkets webbplats