Bidrag till forskning om landskapsvård

Publicerad: 29 november 2016

Fyra av sju projektbidrag från Stiftelsen Oscar och Lili Lamms Minne har tilldelats SLU-forskare. Totalt beviljades 11,4 miljoner kronor.

Tre doktorandprojekt och ytterligare ett forskningsprojekt hos SLU har beviljats bidrag:

• To what extent do large scale wild fires contribute to long term persistence of pyrophilous species. Therese Johansson, institutionen för vilt, fisk och miljö (doktorandbidrag)
  • Evaluating wetland creation and restorations at local and landscape scales. Tomas Pärt, institutionen för ekologi (doktorandbidrag)
  • Effekter av skogliga avsättningar i olika skalor på biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Thomas Ranius, institutionen för ekologi (forskningsbidrag)
  • Grönare infrastrukturer: Skötsel av linjära infrastrukturer för biologisk mångfald och konnektivitet. Erik Öckinger, institutionen för ekologi (doktorandbidrag)

Fakta:

Stiftelsen Oscar och Lili Lamms Minne har till ändamål att ekonomiskt stödja vetenskaplig forskning för svensk naturvård, särskilt vad avser problem sammanhängande med markvård, vattenvård, landskapsvård och växtskydd.

2016 års ansökningsomgång behandlade ansökningar inom landskapsvård. 2017 års ansökningsomgång kommer att behandla ansökningar inom markvård, vattenvård eller växtskydd.

Utlysning 2017

Barbara Ekbom, Senior Adviser
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ)
018-672625, barbara.ekbom@slu.se