Human health implications of organic food and organic agriculture

Publicerad: 23 november 2016

Torsdagen den 24/11 presenterade Axel Mie rapporten ”Human health implications of organic food and organic agriculture” tillsammans med Philippe Grandjean från Syddanska universitetet. Presentationen hölls inför EU-parlamentsutskottet Science and Technology Options Assessment i Strasbourg och går att se via länken nedan.

Rapporten granskar de vetenskapliga bevis som finns för hur människors hälsa påverkas av ekologisk mat ur ett EU-perspektiv. I rapporten jämförs ekologisk och konventionell mat med hjälp av en rad parametrar som är viktiga för människors hälsa och diskuterar hur ekologisk mat kan bidra till utvecklingen av ett mer hälsosamt livsmedelssystem.

Se presentationen:

Science and technology options assessment. Torsdag 24/11 kl 9:30 >

Fakta:

Axel Mie arbetar vid Karolinska institutet och är knuten till EPOK på deltid för att arbeta med frågor som rör livsmedelssäkerhet och hälsoeffekter.

EPOK-publikationer

ORGANIC FOOD – food quality and potential health effects. A review of current knowledge, and a discussion of uncertainties,  Axel Mie och Maria Wivstad 2015. – Kunskapssyntes

Är ekologisk mat mer hälsosam? Axel Mie, Eva Salomon, Karin Ullvén 2015. Sammanfattande faktablad på svenska av ovanstående kunskapssyntes.

Axel Mie, Forskarassistent
Karolinska Institutet, Institutionen för klinisk forskning och utbildning