”Låt inte engelskan helt ta över forskningen”

Publicerad: 27 november 2016

Att förmedla och sprida forskningsresultat lättillgängligt till en svensk publik premieras överhuvudtaget inte i den akademiska världen i dag. Karriärmedvetna forskare väljer därför ofta bort publiceringar på svenska till förmån för engelska, skriver ett flertal forskare, bl a professor Peter Lundquist, SLU Alnarp, på SvD Debatt.

”Att förmedla och sprida sina forskningsresultat på ett i sammanhanget lättillgängligt sätt är inte något som premieras över huvud taget i den akademiska världen för närvarande. Det är kort och gott inte särskilt meriterande för vare sig forskarna eller lärosätena. Indirekt förefaller det leda till en något cynisk strategi att hela tiden satsa på att publicera där utdelningen såväl meriteringsmässigt som ekonomiskt är störst. Den publiceringshets som alla forskare känner av, i lägre eller högre grad, återfinns överallt. Det är inte något unikt svenskt fenomen, långt ifrån, och det vore naivt att tro att ett debattinlägg som detta skulle förändra det här. Men det är trots allt viktigt att de invol­verade börjar fundera på hur och på vilka sätt man ska eller bör förmedla och sprida den förhoppningsvis användbara och nyttiga forskning som ­bedrivs på våra universitet och högskolor.”