Stort intresse för Branschdag Trädgård

Publicerad: 07 december 2016

Nya kontakter och spännande möten – årets upplaga av Branschdag trädgård på SLU Alnarp samlade ett stort antal studenter och företagare.

Det blev en välbesökt branschdag med drygt 150 studenter som minglade mellan de utställande företagens montrar. Här kunde besökarna bland annat känna på olika jordar hos Hasselfors, eller diskutera träd med representanter för Tönnersjö plantskola från Halland. Det fanns även möjlighet att diskutera framtid, lämna över ett CV eller till och med få hjälp med att skriva ett CV.

Parallellt med utställningen pågick ett antal intressanta föredrag och intervjuer. Erik Wahlsteen berättade till exempel om 2000-talets spännande växtjakt i främmande länder och gav bland annat det praktiska rådet:
-Ge er aldrig ut på växtresa utan ett 30-meters måttband.
Under rubriken " De som kan vill inte, de som vill kan inte" berättade erfarna företagare om svårigheterna när det är dags för generationsskifte och det inte finns någon självklar efterträdare. Alexander Tervasmäki från Blåbärsgården utanför Hjo och gårdens ägare löste övergången genom ett rörligt arrende som gjorde möjligt för en ung företagare att komma i gång och samtidigt skapa en vettigt tillvaro för ägaren.

Johan Ascard och Lena Johnson från Tillväxt Trädgård fanns på plats på branschdagen och berättade om verksamheten.

Av Marianne Persson

Johan Ascard, Verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap/Enheten för samverkan och utveckling
johan.ascard@slu.se, 040-41 50 62