Framtidsinriktat seminarium 2 mars: ”Organic Food and Farming – Societal Benefits Today and Tomorrow”

Publicerad: 15 december 2016

Vilken samhällsnytta har ekologiskt lantbruk idag? Hur kan vi stärka den inför framtiden? Vilka visioner har vi och vilka forskningsbehov finns? Den 2 mars bjuder EPOK in till ett öppet lunchseminarium med ett efterföljande dialogseminarium, där vi inte minst välkomnar forskare och studenter.

Välkomna till lunchseminarium

Under lunchseminariet berättar Niels Halberg från ICROFS (International Centre for Research on Organic Food Systems) om en dansk kunskapssyntes från 2015 om samhällsnyttan av ekologiskt lantbruk och om hur ekologiskt lantbruk kan bidra mer till framtidens utmaningar i lantbruk och livsmedelssystem. Alla SLU-anställda, studenter och intresserade utanför SLU är varmt välkomna till lunchseminariet.

Dialogseminarium

Med lunchseminariet som utgångspunkt fortsätter diskussionen under eftermiddagen. Hur kan det jag gör som forskare bidra till en hållbar utveckling av ekologiskt lantbruk? Vilka visioner har vi och vilken forskning är nödvändig? Behövs ändringar i certifieringssystem och regelverk? Kom och diskutera och inspireras! Diskussionen leds av Elin Röös, SLU och sker i samspel mellan publiken och en panel bestående av Niels Halberg från ICROFS, Göran Bergkvist, Carl-Göran Lagerkvist, Erik Steen Jensen och Anna Wallenbeck från SLU samt Pernilla Tidåker från SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Seminarierna är en aktivitet inom "Eko 3.0 – nästa steg för ekologiskt lantbruk" som EPOK initierat för att "ta hem" en internationell diskussion om framtiden för ekologiskt lantbruk kallad "Organic 3.0", se länkar nedan.

Notera datumet – mer info kommer inom kort!