Anmälan öppen till Hack for Sweden 2017

Publicerad: 15 december 2016
Inspirationspass med Joakim Jardenberg på Hack for Sweden 2016. Foto: Ann-Katrin Hallin, SLU

I dag öppnar anmälan till Hack for Sweden, som går av stapeln i Stockholm den 11–12 mars 2017. Inför fjärde omgången av tävlingen växer den med flera nya samarbeten och får även stöd av regeringen.

SLU är en av 25 statliga myndigheter och organisationer som står bakom Hack for Sweden. Syftet är att inspirera studenter, datajournalister, utvecklare och entreprenörer att med hjälp av myndigheters öppna data skapa lösningar eller koncept som ger medborgarnytta.

Hack for Sweden 2017 är större än tidigare och stöds ekonomiskt av regeringen.

– Beslutet lägger en ny grund för hur den offentliga verksamheten kan utvecklas över myndighetsgränserna. Tävlingen har redan visat på det stora engagemang som finns kring de möjligheter som finns med öppna data, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Förutom eGovLab, IoT Sverige och regeringskansliet är Folkhälsomyndigheten, Jordbruksverket, Polisen, Riksarkivet och Rymdstyrelsen nya i Hack for Sweden-samarbetet.

– Nytt för i år är att tävlingen arrangeras i eGovLabs och Stockholms universitets moderna lokaler i Kista och vi har i år infört en helt ny tävlingskategori – bästa IoT-lösning*, berättar Angela Yong, SMHI, projektledare för Hack for Sweden 2017.

En jury utser vinnarna. Hack for Sweden Award delas ut till det lag eller den deltagare som bäst kombinerar data på ett kreativt sätt och skapar den bästa och mest nyskapande lösningen eller tjänsten som tydligt visar nyttan med myndigheternas öppna data. Det delas även ut pris till Bästa visualisering/dataanalys, Bästa nytta för allmänheten, Bästa IoT-lösning samt Deltagarnas pris.

Utmaningarna 2017 handlar om samhällsbyggnad, miljöinformation samt turism och friluftsliv. Till det kommer ett öppet spår för att fånga upp nya idéer som inte ryms inom utmaningarna.

Tävlingen hålls helgen den 11-12 mars 2017. Anmälan öppnar 15 december och det är begränsat antal platser. Först till kvarn gäller.

*Med IoT (Internet of Things), menas uppkopplade smarta prylar.