Future Forests skribent Lars Klingström belönas för sin insats

Publicerad: 09 december 2016

Redaktören och skribenten Lars Klingström tilldelas Kungliga Skogs- och Lantbruksakademiens pris för föredömliga insatser inom forskningskommunikation. Lars Klingström har som redaktör för tidningen Skog & Framtid haft en betydelsefull roll i att göra forskningsresultat från Future Forests kända i samhället.

Motiveringen från KSLA lyder:

”Lars Klingström, tidigare yrkesverksam inom skogsnäringen och djupt engagerad i ”Skogen i skolan”, det nationella samverkansprogrammet mellan skolan och Sveriges skogliga företagare, är idag en av Sveriges främsta populärvetenskapliga skribenter inom det skogliga området. Han har varit en mycket viktig upplysare och kunskapsspridare som under senare år gjort resultat från ny skogsforskning kända hos beslutsfattare inom näringslivet och inom myndighetssfären, i skolan samt hos den breda allmänheten.
Lars Klingström har förmågan att på ett eftertänksamt, enkelt och vederhäftigt sätt förmedla nya resultat inom spetsforskningen till intressant och lättbegriplig läsning som väcker nyfikenhet för skoglig forskning hos läsare i alla åldrar och med olika bakgrund. Med ödmjuk ansats gör han i sina texter tydlig den utmaning det innebär att på vetenskaplig grund förvalta skogen, en naturresurs som innefattar många och ibland svårförenliga värden.”

Priset delas ut under KSLA:s 205:e högtidssammankomst den 28 januari 2017.

Annika Mossing, kommunikatör
Fakulteten för skogsvetenskap, SLU