SLU-forskare tvåa i Forskar Grand Prix-final

Publicerad: 30 november 2016

Anita Pettersson, som till vardags forskar om resursåtervinning vid Högskolan i Borås vann i går kväll finalen i Forskar Grand Prix i Stockholm. Deltagarna hade fyra minuter på sig att presentera sin forskning så underhållande och lättförståeligt som möjligt för en publik och jury. SLU-forskaren Marlene Andersson tog hem andraplatsen med sitt bidrag om hur spindlar spinner sin  tråd.

– Det var en otroligt jämn tävling idag, och många spännande forskningsprojekt presenterades. Jag är jätteglad över att ha fått delta och presentera min otroliga forskning på Nalen! säger SLU-forskaren Marlene Andersson, som säkrade andraplatsen med sin presentation ”Hur spinner spindeln sin fantastiska tråd?”.

Sju forskare från hela landet deltog i finalen, som gick av stapeln på nöjespalatset Nalen i Stockholm. Där hade de bara fyra minuter på sig att på ett inspirerande och fängslande sätt presentera sin forskning för publiken och juryn.

– Att komprimera flera år av forskning till fyra inspirerande och underhållande minuter är ingen lätt uppgift. Men som forskare är det viktigt att kunna berätta om sina resultat så att även de som inte är experter förstår. Det behövs för att forskningen ska komma till användning i samhället, säger Sven Stafström, generaldirektör Vetenskapsrådet och prisutdelare vid finalen.

Publikens samlade mentometer-röster slogs ihop med expertjuryns för att utse vinnaren. Juryn bestod av Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, Anja Lundqvist, skådespelare och Patrik Hadenius, journalist och chefredaktör för bl.a. Forskning & Framsteg.

Finalisterna hade kvalificerat sig till finalen via regionala deltävlingar i samband med vetenskapsfesten ForskarFredag. Deltävlingarna hölls i Borås, Karlshamn, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala och Västerås.  Deltävlingen i Forskar Grand Prix Uppsala anordnades av SLU och Uppsala Universitet. Årets riksfinal var den femte i ordningen och arrangerades av Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

För pressbilder och mer information, se www.forskargrandprix.se eller kontakta

Anders Sahlman, projektledare Vetenskap & Allmänhet, 070-734 07 85, anders@v-a.se

Marnie Hancke, projektledare Forskar Grand Prix SLU, marnie.hancke@slu.se.