”Spannmålsrenässans” på europeisk landsbygd

Publicerad: 15 december 2016

Ett nytt europeiskt projekt syftar till att främja innovation i diversifierade spannmålsbaserade livsmedelssystem i Europa. Det ska ske genom kunskapsutbyte mellan forskare, producenter och andra relevanta intressenter.

Det växer fram alternativa ekologiska livsmedelsystem med liten användning av insatsmedel ("low-input systems") och som baseras på lokal och decentraliserad produktion och vidareförädling med hänsyn till kvalitet och hälsoaspekter. Dessa system har korta försörjningskedjor ("supply chains") och stark lokal identitet. I sådana livsmedelssystem är diversitet inbyggt genom såväl större biologisk mångfald på fälten som mångfald i förhållningssätt, sammanhang och aktörer i produktions- och marknadsled. Diversitet blir på så sätt en sektorsövergripande fråga som kan ligga till grund för innovationer inom lantbruk, förädling och marknadsföring som möter konsumenters efterfrågan på hälsosamma produkter.

Projektet "CEreal REnaissance in Rural Europe: embedding diversity in organic and low-input food systems" (CERERE) syftar till att främja och skynda på innovationer som kan stärka ekonomisk, social och miljömässig uthållighet i sådana spannmålsbaserade livsmedelssystem, stärka länkar mellan praktiker och forskare, förbättra resiliensen i agro-ekosystemen och stärka konkurrenskraften.

Genom att skapa ett nätverk med forskare och praktiker, med ett "bottom up" förhållningssätt och genom att etablera kontakter med EIP AGRI:s operationella grupper ska projektet syntetisera, dela och sprida "bästa praxis", forskningsresultat och innovativa lösningar i sådana ekologiska och "low-input-systems" med särskilt fokus på biodiversitet och därtill hörande värden för kvalitet och hälsa.

CERERE:s verksamhet ska riktas mot nyckelfrågor och de mest brådskande behoven i dessa system. Det kan handla om till exempel utsäde, växtföljder, jordens bördighet, ogräskonkurrens, växtskydd, kvalitetsorienterade förädlingstekniker eller alternativa försäljningssystem. CERERE kommer att identifiera möjligheter att bättre integrera forskning och praktik och underlätta växelverkan mellan dessa.

Projektet leds från University of Reading. Nordiskt deltagande finns från Danmark och Finland, men inte från Sverige.

Karin Ullvén