Nya metoder för skogsskötsel för att möta 2000-talets stora utmaningar

Publicerad: 04 april 2016

Dagens skogsskötselsystem har utvecklats som svar på historiska förhållanden, och är ofta knutna till ett nationellt eller regionalt sammanhang. Är de verkligen lämpade att möta det 21:a århundradets utmaningar? Det tror inte forskarna inom det nya EU-projektet ALTERFOR, som har kick-off i Alnarp 6–8 april.

Målet med projektet ALTERFOR är att utveckla metoder som är tillräckligt robusta för att klara en ökad användning av bioenergi, motstå den ökade osäkerheten på grund av klimatförändringar och de globala marknadernas dynamik, samt svara upp mot ett ökat fokus på skogens sociala värden.

Ett internationellt konsortium, under ledning av Sverige lantbruksuniversitet (SLU), kommer under 4,5 år att utveckla och testa nya skogskötselmodeller i ett antal fallstudieområden, som täcker representativa skogslandskap i 11 länder i Europa. Konsortiet består av forskningsorganisationer, skogsägarföreningar och myndigheter, totalt 20 partner.

– Den första stora utmaningen är att utveckla en gemensam färdplan för hur vi ska ta fram och förmedla nya skogskötselmodeller, säger Ljusk Ola Eriksson, koordinator för projektet och professor vid SLU. Det finns stora variationer i Europa när det gäller skötselansatser, socio-ekologiska förhållanden och förvaltningsprinciper.

Under de kommande åren kommer man att utvärdera de nya skogsskötselmetoderna mot bakgrund av olika framtida klimatförändringsscenarier och utifrån ekosystemtjänster såsom biodiversitet, virkesproduktion samt sociala och kulturella värden. För att vara av reellt värde för beslutsfattare och praktiskt skogsbruk baseras analyserna på förväntat faktiskt beteende hos skogsägare och inte en idealiserad modell för hur skogsägare borde agera.

Till projektet har det knutits ett vetenskapligt råd bestående av en oberoende grupp framstående forskare. Ordförande i rådet är David Foster, chef för Harvard Forest, ett av USA:s äldsta centra för skogsekologisk forskning. Övriga medlemmar är Sten Nilsson, tidigare vice chef för IIASA, Österrike, Euan Gordon Mason, professor i skogsvetenskap vid University of Canterbury i Christchurch, Nya Zeeland, samt Eduardo Rojas Briales, biträdande generaldirektör för FN-organet FAO.

Mer än 60 forskare och representanter för skogsrelaterade organisationer och myndigheter kommer att träffas på ALTERFOR:s kick-off i Alnarp den 6–8 april 2016.

* Alternative models and robust decision-making for future forest management.

Kontaktpersoner

Projektkoordinator Professor Ljusk Ola Eriksson Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU Umeå 090-786 83 78, 070-644 00 04, ljusk.ola.eriksson@slu.se

Projekthandläggare Dr Giulia Attocchi Institutionen för sydsvensk skogsveteskap, SLU Alnarp 040-41 51 94, giulia.attocchi@slu.se

Vetenskaplig ledare Docent Vilis Brukas Institutionen för sydsvensk skogsveteskap, SLU Alnarp 040 41 51 98, vilis.brukas@slu.se

The project leading to this application has received funding from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 676754.