Ogräsreglering i morötter

Publicerad: 20 maj 2016

Den stora kostnaden vid odling av ekologiska grönsaker är att rensa bort ogräs för hand. Det finns därför ett stort behov av att utveckla strategier för att kontrollera ogräs och samtidigt minska kostnaderna för handrensning. Projektet ”Förbättrad ogräsbekämpningseffekt för flamning genom förlängd groningstid hos ekologisk morot i kombination med falska såbäddar och fördröjd sådd”, har testat och utvärderat olika åtgärder för att förlänga groningstiden hos ekologisk morot. I kombination med att hämma ogräsen med snabb upphettning, så kallad flamning, innan morotens uppkomst.

Att förlänga morotens groningstid ger ett längre tidsfönster för att hämma ogräsen på olika sätt utan att riskera att skada morotsplantan. I projektet har forskarna bedömt effekten på groningstid vad gäller sort, sådjup, fröstorlek och dragering. Morötternas uppkomsttid blev längre vid lägre jordtemperatur och ju djupare morotsfröna såddes. Skillnaden i uppkomsttid mellan 2 och 4 cm sådjup var därför större vid kallt jämfört med varmt väder.

– Den ideala morotssorten ska ta relativt lång tid på sig att komma upp så fler ogräs kan flammas bort med en snabb upphettning, innan moroten börjar växa säger David Hansson, projektansvarig.

Sortval och sådjup

I ett frilandsförsök med olika morotssorter och olika sådjup testade forskarna att hämma ogräsen genom flamning precis vid morötternas begynnande uppkomst. De kraftigt växande morotssorterna Bolero och Bentley som såddes på 2 cm djup kom först upp ur jorden. Efter ytterligare 24 timmar kom Nerac 2 cm sådjup, Bolero 4 cm och Bentley 4 cm upp ur jorden. Längst uppkomsttid hade Nerac som såddes på 4 cm djup. Nerac flammades därmed sist, vilket gav cirka 30 procent lägre antal ogräs vid handrensningstillfället än i Bolero och Bentley som flammades först.

Fröstorlek och dragering

I ett annat fältförsök studerade forskarna uppkomsttiden för tre olika fröstorlekar av morotssorten Bangor F1, i kombination med två sådjup, 2 och 4 cm. Stora morotsfrön som var sådda på 2 cm djup kom upp på kortast tid, medan små morotsfrön sådda på 4 cm djup tog längst tid på sig innan uppkomst. Tidsskillnaden i uppkomst var ca 20 timmar. Under denna korta period ökade antalet ogräs med cirka 30 procent. Ogräsen kunde dock flammas bort effektivt vid morötternas begynnande uppkomst. Forskarna testade också effekten av att kapsla in frö i en rapsoljebaserad dragering. På friland försenades morötternas uppkomst 20 timmar då fröna dragerats. Antalet uppkomna morötter var dock 18 procent lägre jämfört med frön utan dragering.

Slutsatser

Slutsatserna var att det säkraste sättet att förlänga tiden för morotens uppkomst var att använda morotssorter med längre groningstid. Att öka sådjupet kan ha samma effekt men metoden lämpar sig bäst på jordar med bra groningsförhållanden. Samtidigt får åtgärder för att förlänga groningstiden inte orsaka någon större reduktion i antalet uppkomna morotsplantor. Frödragering har en stor potential att förlänga groningstiden och gav i projektet en tidsförskjutning på 1-2 dagar. Groningstiden bör helst förlängas med ytterligare någon dag för att frödragering skall bli riktigt ekonomiskt intressant.

Finansiär: SLU EkoForsk 2011-2014

Projektansvarig: David Hansson, Institutionen för biosystem och teknologi, SLU.
Medsökande: Sven-Erik Svensson, Institutionen för biosystem och teknologi, SLU.

Eva Salomon