Ekologiska tomater behöver balanserad fosforgödsling

Publicerad: 02 juni 2016

I växthusodling ökar pH i jorden när man gödslar med organiska gödselmedel, vilket försvårar växtens upptag av fosfor. Genom att sänka pH i bevattningsvattnet med citronsyra skulle fosfor i jorden kunna bli mer växttillgänglig för tomatplantan.

För ekologiska växthusodlare är det viktigt att veta hur tomaterna ska gödslas så inte näringsbrist uppstår. Organiska gödselmedel som används i ekologisk växthusodling har ofta ett obalanserat innehåll av växtnäring. Det kan exempelvis vara för mycket fosfor i relation till kväve och kalium. Kväve som är organiskt bundet i gödselmedlet kanske inte frigörs i den takt som grödan behöver. Gödslar man med stora mängder av exempelvis stallgödsel så ökar pH i jorden. Effekten blir att fosfor binds till kalcium. Tomaterna kan då få brist på fosfor trots att fosfor finns i jorden.

Forskarna ville därför testa om citronsyra kunde binda exempelvis kalcium i jorden så att mer fosfor blir tillgängligt för tomatplantan. En ökad mängd citronsyra blandades i bevattningsvattnet så att man fick vatten med pH 3.5, 5 och 6.6. Resultaten visade dock att det inte var någon skillnad i mängden fosfor i plantans blad, oavsett pH i bevattningsvattnet. Orsaken kan vara att plantorna bara var tre veckor gamla vid start av försöket och att de då inte har så större fosforbehov. Tidigare studier med äldre tomatplantor visade att mer fosfor togs upp i bladen då plantorna fick bevattningsvatten med pH 3.5, jämför med högre pH.

Eva Salomon

Fakta:

Finansiär: SLU Ekoforsk 2011-2013
Projektansvarig: Birgitta Båth, Institutionen för växtproduktionsekologi, SLU Uppsala.