Ny bok: Plats för lek – svenska lekplatser förr och nu

Publicerad: 12 juni 2016

Sedan 1990-talet pågår omfattande förändringar av anlagda lekplatser. Tidigare normer garanterade att yta för lek avsattes på ett sätt som enkelt kunde hanteras inom planering. Många lekplatser och andra lekmiljöer har sedan försvunnit med nya krav och ideal, förtätning av stadsmiljöer och ekonomiska nedskärningar. Framtiden för barns plats för lek, på lekplatser liksom på andra ställen i närmiljön, är osäker.

Utvecklingen av anlagda lekplatser i Sverige förr och nu är en spännande och bitvis outforskad historia - och en daglig verklighet för många. Den är särskilt aktuell idag då många förändringar sker bland lekplatser.

Att utveckla lekplatser kan kräva att se på dem utifrån olika perspektiv – historiska och geografiska perspektiv, hållbarhetsperspektiv samt inte minst barns perspektiv. Det är dags att se värdet av dagens lekplatser – och att utveckla morgondagens.

SLU-forskarna Märit Jansson och Åsa Klintborg Ahlklo har tillsammans med kollegor vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), Stockholms universitet och Luleå tekniska universitet sammanställt kunskap som nu ges ut i form av en antologi med titeln "Plats för lek – svenska lekplatser förr och nu". I boken visas bredden av de svenska lekplatsernas utveckling och lekplatsen diskuteras som plats, idé, utmaning och möjlighet.

Boken riktar sig till alla som arbetar med – eller utbildar sig inom – planering, gestaltning och förvaltning av bebyggd miljö, parker och lekmiljöer, men även till beslutsfattare eller personer med intresse för frågor kring barns plats i staden, synen på barn i samhället, liksom stadens gröna kulturarv och historia och en hållbar stadsutveckling.

Kontakt:
Redaktörerna: Märit Jansson, marit.jansson@slu.se, tel: 040-41 51 35 och Åsa Klintborg Ahlklo, asa.ahlklo@slu.se, tel: 040-41 54 21

Förlag: Svensk Byggtjänst

Forskargruppen bakom antologin ser projektet och boken som starten på en förnyad diskussion och kunskapsutveckling om anlagda lekplatser. Som en fortsättning kommer ett seminarium kring frågorna att anordnas i samarbete med Tankesmedjan Movium vid SLU i Alnarp den 26 oktober 2016.