Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm satsar pengar på forskarutbildning kring tandsjukdomar

Publicerad: 28 juni 2016

Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm har delat ut 1,3 miljoner kronor till en forskarutbildningstjänst inom förebyggande av tandsjukdomar hos hund. Medlen ska gå till en så kallad företagslicentiat, i samverkan mellan SLU och Anicura Djursjukhuset Albano i Stockholm.

- Stiftelsen ska verka för högkvalitativ djursjukvård och vad kan då vara viktigare än att stödja klinisk forskning och kompetensutveckling kring våra djurs sjukdomar, säger Per-Arne Rudbert, ordförande i Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm. Vi ser Stiftelsens stöd till sådan forskning som ett prioriterat och långsiktigt engagemang.

Per-Arne Rudbert, ordförande i Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm

- Vi är väldigt tacksamma för det fantastiska bidraget som kommer att leda till förbättrade rutiner och förebyggande behandling av hundens vanligaste åkomma parodontit, säger Docent Ann Pettersson, Institutionen för kliniska vetenskaper, Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap vid SLU, som kommer att vara handledare för den forskarstuderande.

- Det här är en fantastisk möjlighet för utveckling av forskningskompetens bland våra medarbetare inom ett viktigt område i djursjukvården, säger Karin Ronander, verksamhetschef på Anicura Djursjukhuset Albano.