Fler antagna till SLU

Publicerad: 13 juli 2016

I går skickades det första antagningsbeskedet ut till höstens blivande universitetsstudenter och det går bra för SLU. Vi antar fler studenter än 2015 med ett växande intresse för flera utbildningar.

Antalet antagna i urval 1 är stabilt eller svagt ökande för de flesta utbildningarna. Ökningen i år finns framförallt på agronomutbildningarna inom landsbygdsutveckling, livsmedel och mark/växt samt på kandidatprogrammen i biologi och miljövetenskap och SLU:s nya utbildning sport- och sällskapsdjur.

SLU ökar också antalet platser på djursjukskötarutbildningen med ytterligare tio platser till 2016.

– Årets antagning, inte minst med det ökade intresset för våra agronomutbildningar, är mycket glädjande, säger Karin Holmgren, prorektor på SLU. Inriktningen på våra utbildningar blir allt viktigare i takt med de växande utmaningarna världen står inför, som att bygga en hållbar framtid, trygga livsmedelsförsörjningen för en växande befolkning, utveckla ett fossilfritt samhälle och skapa en hälsosam värld för såväl människor som djur. Min vision är att när våra studenter är färdigutbildade ska de kunna gå i bräschen för framtidens hållbara nyttjande av djur och natur i såväl svenskt som globalt perspektiv.

Ett stort grattis till alla antagna, med en påminnelse om att tacka ja till erbjuden plats senast 29 juli!