Högt betyg för SLU Aqua:s miljöanalys

Publicerad: 12 september 2016

Miljöanalysprogrammet Kust och hav som koordineras av institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua) får mycket positiv kritik i en utvärdering som gjorts av externa utvärderare. Utvärderingen framhåller bland annat programmets starka koppling mellan miljöövervakning och forskning, som skapar ett bra underlag för förvaltningen av fisk, skaldjur och ekosystem längs våra kuster och hav.

Miljöanalysprogrammet Kust och hav, som startade 2012, innefattar den övervakning, analys och rådgivning som institutionen för akvatiska resurser ger om fisk, skaldjur och ekosystem längs våra kuster och i våra hav. Programmet har utvärderats med avseende på bland annat vetenskaplig kvalitet, nytta för uppdragsgivare och samhälle, organisation och struktur.

Utvärderingen var överlag väldigt positiv till arbetet som SLU Aqua utför med några konkreta rekommendationer som ökad integration med övriga delar av SLU, en fortsatt stark vetenskaplig profil och ledarskap inom internationella nätverk som HELCOM (Helsingforskonventionen) och ICES (Internationella havsforskningsrådet). Programmet föreslås öka sin kompetens inom ekosystembaserad förvaltning, samt att mer tydligt beakta de socioekonomiska delarna av förvaltningen av våra marina ekosystem.

- Vi är särskilt nöjda med att utvärderarna tycker att vi genererat en enorm mängd värdefull och användbar information för både förvaltningen och forskningen. De kommande åren ska vi nu fokusera på att försöka vidareutveckla programmets arbete i enlighet med förslagen från utvärderarna så att förvaltningsråden vi ger blir ännu bättre, säger Jens Olsson, forskare vid institutionen för akvatiska resurser och koordinator för programmet.

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU