Ny postdoc ska bekämpa sjukdomar i ekologiska tomatodlingar

Publicerad: 05 september 2016

Christoffer Berner har nyligen börjat som post doc i projektet "Sjukdomskontroll i ekologisk tomatproduktion – kombinerad biologisk bekämpning med mikroorganismer och sanerande växter". CBC passade på att ställe några frågor.

I korthet: Vad går ditt projekt ut på?

– Vi vill förstå hur man kan använda bioångning och biologiska kontroll organismer på ett mer effektivt sätt för att bekämpa bl.a. korkrot på tomatplantor.

Vad hoppas du på att resultatet ska bli av projektet?

– Jag hoppas på att resultaten från våra försök ska kunna användas som en sorts guideline för hur man effektivast bekämpar korkrot i ekologiska tomatodlingar.

Vad gjorde du innan du började jobba med det här projektet?

– Innan jag jobbade med detta projekt studerade jag hur klimatförändringar, specifikt ökande vattentemperaturer, påverkade tillväxt och artsamhällen hos cyanobakterier och heterotrofa bakterier i Östersjön på Linnéuniversitetet i Kalmar.

När du inte forskar vad gör du helst då?

– När jag inte forskar försöker jag helst koppla bort allt vad forskning heter. Jag tittar gärna på tv-serier och film, läser serietidningar och tränar Crossfit.

Är tomat din favoritgrönsak?

– Som forskningsgrönsak är tomaten min favorit, men att äta är det sparris.

hanna.friberg@slu.se, 018-671876