Panel om hur man kan uppnå mat- och vattensäkerhet genom lönsamma affärsmodeller

Publicerad: 02 september 2016

Salme Timmusk från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi på SLU sammankallande panelen "Mat- och vattensäkerhet genom lönsamma affärsmodeller", en utvecklingskonferens på Stockholms universitet som ägde rum 22-24 augusti.

Utvecklingskonferensen arrangerades av Stockholms universitet, VR och SIDA. Även om alla är överens om de 17 FN-målen för hållbar utveckling kräver det mycket tankearbete för att realisera dem och anpassa dem till olika lokala förhållanden. Omkring 500 deltagare från över 40 länder diskuterade dessa frågor på olika paneler och vid fem nätverksevent.

Några av frågorna som diskuterades var:

• Hur kan akademiska institutioner interagera med varandra?
  • Vilken roll har kunskapsproduktion i kontexten av den nya policyn?

Salme Timmusk från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi på SLU höll i panelen "Mat- och vattensäkerhet genom lönsamma affärsmodeller". Hon reflekterade över de antaganden och föreställningar om framsteg som låg bakom hennes och hennes medarbetares arbete.

Hur kan man minska länders sårbarhet för klimatförändringar?

För att minska dessa länders sårbarhet för klimatförändringarna bör de jordbrukstekniker som används vara miljövänliga och säkerställa en hög produktivitet som kan anpassas för småbrukare.

Dessa mål kan endast uppnås genom en utveckling av innovativa tvärvetenskapliga tekniker. Jordbruket är inbäddat i en politisk och socioekonomisk miljö där alla innovativa tekniker måste anpassas till det lokala näringslivet. Därför finns det ett stort behov av multianpassande åtgärder och företagen måste vara sammanlänkade till uppsökande verksamheter som utbildningscenter och stödcenter för utsatta grupper.

Dr Timmusk forskargrupp tillsammans med Dr Gulaim Seisenbaeva (Institutionen för kemi och bioteknik, SLU) och Dr Rodomiro Ortiz (Institutionen för Växtförädling, SLU) presenterade sin innovativa forskning.

Dr Gulaim Seisenbaeva (Institutionen för kemi och bioteknologi, SLU)  presenterar innovationer inom sin forskning. Foto: Salme Timmusk.

Lawrence Behers från Dr. Timmusks forskningsgrupp presenterar resultat från forskning med att tillsätta tillväxtbefrämjande Rhizobakterier på grödor för en hållbar markanvändning. Bakterierna fungerar som verktyg för att återställa dålig jordbruksmark och öka skördarna inom jordbruksområden där det tidigare inte bedrivits jordbruk. Foto: Salme Timmusk.

Lovande forskningsresultat för låginkomstländer

Tillämpningen av forskningsresultaten inom områdena för hållbar jordbruksteknik med hjälp av växtfrämjande mikroorganismer, vattenrening och växtförädling i låginkomstländer är lovande. I panel 36:S triangulära modell tillämpas tvärvetenskapliga innovationer i utbildningscentra som kallas Farmers Field Schools (FFS).  De här utbildningscentra är sammanlänkade till uppsökande centra i de berörda låginkomstländerna. Detta främjas genom svensk patentlagstiftning.

Henrik Sjölander från ArosPatent AB förklarade hur den svenska lagstiftningen ser ut och hur Sverige skiljer sig jämfört med andra länder. Enligt lärarundantaget äger nämligen forskaren sin egen uppfinning och har rätt till de medföljande immateriella rättigheterna.

salme.timmusk@slu.se, 018-672727