SLU-nyhet

Konsumenter lever inte som de lär - tomater säljer inte bara på ursprung

Publicerad: 22 september 2016

När konsumenter köper tomater i butik stämmer det inte alltid med deras attityder. Trots att många konsumenter uppger att ursprunget är mycket viktigt kunde över hälften av konsumenterna i en butiksundersökning inte svara på var tomaterna de valt kom ifrån. Därför är det viktigt att försäljningsargumenten även signalerar andra värden som smak och produktionsmetod

Det är mänskligt att inte leva som man lär. Det bekräftas av en butiksundersökning som utförts av SLU, Alnarp. Fanny Håkansson och Fredrik Fernqvist undersökte konsumenters beteende i två butiker i Helsingborg. Tidigare undersökningar har visat att både handlare och konsumenter har en positiv attityd till svenska tomater. I den aktuella undersökningen ville forskarna undersöka skillnaden mellan attityder och faktiskt beteende och om konsumenterna är medvetna om sina val.

Av de konsumenter som uppgett att det var viktigt med svenskt ursprung hade 30 procent inte valt svenska tomater. Mer än hälften, 54 procent, kunde inte uppge vilket land tomaterna de valde kom ifrån.

När konsumenterna tillfrågades uppgav 65 procent andra skäl än ursprung som huvudanledning till varför de gjort sitt val. Flest konsumenter, 36 procent, uppgav att smak var orsaken till att de valt just de tomaterna. 15 procent angav att det var på grund av att de var ekologiskt odlade, 10 procent av att de var lokalproducerade och 10 procent angav priset.

Konsumenter har generellt en negativ attityd till förpackningar men det är försäljningen av just förpackade produkter som ökar. I undersökning hade över hälften av de konsumenter som uppgett att förpackat är dåligt för miljön ändå köpt plastförpackade tomater.

Undersökningen visar att ursprung inte ensamt är ett tillräckligt argument för att välja svenskodlade tomater, utan försäljningsargumenten kan behöva kompletteras med andra argument som smak och produktionsmetod.

Undersökningen har utförts med delfinansiering av Tillväxt Trädgård.

Av Johan Ascard

 


Kontaktinformation

Johan Ascard, Verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap/Enheten för samverkan och utveckling
johan.ascard@slu.se, 040-41 50 62