Filmtävling för högstadiet om växter och människor

Publicerad: 26 januari 2017

I samband med Fascinerande växters dag arrangeras en filmtävling för högstadieungdomar där priset är 10 000 kronor till klassresan.

Varför är växter så fascinerande? Varför behöver människor växter? Nu letar vi efter filmskapare i högstadiet som vill ta sig an utmaningen att göra en film på temat växter och människor. Vi hoppas att få se pedagogiska och spännande filmer som visar hur fantastiska och oumbärliga växter är för oss på planeten Jorden!

En tävling med koppling till undervisningen

Filmen ska vara producerad specifikt för den här tävlingen och vara högst tre minuter lång. Filmbidrag kan göras av allt från en person till en hel klass. Tävlingen har koppling till flera ämnen som kemi, biologi, svenska, SO-ämnen, digitalt skapande, naturkunskap och bild och kan därför ingå i undervisningen.

Tio finalister och en vinnare utses på Fascinerande växters dag

Juryn utser tio finalister och en vinnare som får 10 000 kronor till klasskassan. De tio finalistbidragen visas den 18 maj på Fascinerande växters dag i Uppsala där även vinnaren annonseras. Vinnaren går vidare (med samma film) till den nordiska tävlingen med bidrag från Danmark, Finland, Norge och Island och har chans att vinna ett studiebesök på det växtforskningsställe som ligger närmast skolan. Om det inte finns något växtforskningsställe i närheten får klassen i stället besök av växtforskare som berättar om vad som är på gång!

Jens Sundström, universitetslektor och samverkanslektor
Institutionen för växtbiologi, SLU