Inspirationsläsning om svensk agroforestry

Publicerad: 10 januari 2017

I en ny rapport beskrivs skogsträdgårdar och andra agroforestrysystem som provats på ett antal platser i Sverige. Enskilda och gemensamma lärdomar och slutsatser från projektet ”Hållbar livsmedelsproduktion i Sverige – att odla och äta från perenna system” presenteras.

Agroforestry är odlingssystem där träd, buskar och andra fleråriga växter kombineras med varandra samt med ettåriga växter och/eller djur. Idag förekommer agroforestry mest i tropikerna, men intresset för att skapa agroforestrybaserade produktionssystem också på mer nordliga breddgrader ökar nu.

Projektet som undersökt möjligheterna till utveckling av agroforestry i Sverige har koordinerats från Örebro universitet och finansierats av Ekhagastiftelsen. Den nya rapporten presenterar fallstudier från så kallade skogsträdgårdar och andra agroforestrysystem på tolv platser i Sverige.

Karin Ullvén