2000 forskare på internationell konferens

Publicerad: 27 oktober 2017

Heureka var väl representerat på den konferens som anordnades av den internationella unionen för skogsforskningsorganisationer, IUFRO, som lockade 2000 forskare. En av dem som presenterade Heureka var Johanna Lundström som till vardags är forskare på institutionen för skoglig resurshushållning. Hon presenterade en studie kring olika strategier för att minska risken för oönskad spridning av contortatall i skogslandskapet.

I sin studie har Johanna med hjälp av Heurekasystemet utarbetat ett antal olika långsiktiga skötselscenarier med olika inriktningar för contortaskötseln. I det första scenariot avvecklas contortan helt, i scenario två tillåts endast en begränsad areal med nyetablering med contorta i landskapet och i scenario tre så får nyetablerad contorta endast planteras i angränsning till befintliga contortabestånd. Dessa scenarier har sedan jämförts med ett scenario där inga begränsningar finns gällande contortaetablering. Johanna var mycket nöjd med veckan och tycker att konferensen var värdefull för hennes fortsatta forskning och även undervisning: - Jag fick chansen att berätta om vår studie och fick många värdefulla frågor från åhörarna som kommer vara viktiga för projektets fortsättning. Konferensen gav mig också ett bra tillfälle att ta del av andras forskningsresultat samt att jag fick möjlighet att diskutera spännande forskning med forskarkollegor från hela världen.

Förutom Johannas presentation "Evaluating different strategies for lodgepole pine in Sweden - economy, distribution and potential spread" presenterade även tre andra forskare studier där Heureka använts i analyserna:

Ljusk Ola Eriksson - "Assumptions on forest owner behavior and their implications for ecosystem service provisioning" och "Bioenergy from young dense stands - a long term sector analysis for Sweden",

Karin Öhman - "Creating dynamic treatment units by spatial optimization",

Jeannette Eggers - "Balancing landscape-level forest management between recreation and wood production".

Fakta:

Den 18-22 september arrangerade IUFRO d.v.s. den internationella unionen för skogsforskningsorganisationer, sin jubileumskongress för att fira organisationens 125- årsjubileum. Under en veckas tid samlades 2000 forskare från hela världen i Freiburg, Tyskland, för att diskutera skogsfrågor. Målet för konferensen var att skapa en plattform för utbyte av kunskap mellan forskare, beslutsfattare och andra intressenter.

Porträttfoto av Karin ÖhmanKarin Öhman, Professor
Institution för skoglig resurshushållning, SLU