SLU-nyhet

Doktorand från institutionen försteförfattare på accepterad artikel i välansedd tidskrift

Publicerad: 13 oktober 2017

Om effekten på ekosystemfunktioner av ökad bekämpningsmedel- och växtnäringsanvändning i ett framtida, intensivt jordbruk

Doktoranden Alexander Feckler och handledarna Mirco Bundschuh och Willem Goedkoop, alla från vatten och miljöinstitutionen, är med som författare till artikeln ”History matters: heterotropic microbial community structure and function adapt to multiple stressors” som accepterats av tidskriften Global Change Biologi (impact factor 8.5). Artikeln behandlar ekosystemsfunktioner i vattendrag, i detta fall nedbrytningen av lövförna, och effekterna av framtida, förväntat intensifierat jordbruk med ökad användning av bekämpningsmedel (svampmedel) och ökad tillförsel av gödsel. Mikroberna från vattendrag i jordbruksområden klarade av att behålla, eller till och med öka, nedbrytningen av lövförna då mängden bekämpningsmedel och gödsel ökade, medan mikroberna från ett vattendrag utan tidigare jordbruksaktiviteter minskade nedbrytningen. Författarna spekulerar att mikroberna från jordbruksvatten utvecklats till att bli mer toleranta mot bekämpningsmedel. I en framtid då även tidigare obrukad mark behöver användas till växtodling kan mikroberna, och de ekosystemfunktioner de upprätthåller, påverkas negativt.

Artikeln finns under länken nedan.

Alexander Feckler försvarar sin avhandling, med titel ” Chemical stressors influence aquatic ecosystem processes - Fungicide effects on decomposer communities and primary consumers” den 30 november.