Intensiv ekologisk produktion på försök i Danmark

Publicerad: 17 november 2017

Vid Aarhus universitet testas odlingssystem baserade på växtbaserade gödselmedel och samodling av flera grödor. Man hoppas minska kväveläckage och att få högre avkastning per odlingsareal.

Det danska projektet "DoubleCrop system" startade 2017 och håller på fram till 2020 och drivs av Aarhus universitet. Här tittar man på hur effektivare ekologiska odlingssystem kan skapas för att möta den ökade efterfrågan på ekologiska grönsaker.

Gödselbrist och näringsläckage

Tillgången på animaliska ekologiska gödselmedel täcker inte behovet i Danmark och man vill därför öka användningen av växtbaserade organiska gödselmedel. Utöver det brukas inte marken fullt ut och under vissa perioder är det uppehåll mellan grödor, vilket ökar risken för att värdefulla näringsämnen som nitrat läcker ut, vilket varken är miljövänligt eller resurseffektivt. Det finns därför ett stort behov i Danmark av att utveckla odlingssystem som optimerar kväveutnyttjandet, ökar produktiviteten och förbättrar näringstillförseln i ekologiska odlingssystem som bygger på växtbaserade organiska gödselmedel.

Grön vintermark och samodling

Syftet med projektet är att utveckla nya intensiva ekologiska odlingssystem för radgrödor. Man vill öka odlingen av grönsaker och potatis samtidigt som kväveutnyttjandet ökas och jordens bördighet byggs upp. Detta ska ske genom ett tvågrödesystem som leder till grön mark under större delen av året, även vinterhalvåret

Genom samodling av två grödor med överlappande växtsäsonger vill man se till att utnyttja odlingsarealen så mycket som möjligt och förlänga växtsäsongen. Växtslag som tål kyla testas som eftergröda för att öka andelen grön mark under vintersäsongen. Grön vintermark minskar risken för att systemet läcker kväve och bör därför eftersträvas.

Första skörden gick bra

Exempel på grödor som samodlats 2017 är sallat och purjolök samt knippelök och sallat och i båda fallen har bra avkastningar erhållits. Detta är ett dock komplexa system som kräver nya skördemetoder och ibland maskiner och det ska bli spännande att följa projektet de kommande tre åren.

Klara Löfkvist, på RISE och anknuten till EPOK