Doktorera hos oss på fosfors kemi i brukad skogsmark

Publicerad: 30 november 2017

Fosfor är ett viktigt näringsämne i skogsmark, även om kväve är det näringsämne som mest begränsar tillväxten. Vi har dock en hög atmosfärisk kvävedeposition som hela tiden tillför kväve till skogen.

Samtidigt riskerar det moderna skogsbruket att långsamt utarma skogsmarken på fosfor, särskilt då man tar tillvara hyggesrester för t.ex. biobränsleproduktion. Fosfor kan återföras genom spridning av biobränsleaskor. I detta projekt kommer vi att kartlägga fördelningen mellan olika förekomstformer av fosfor i skogsmark, och undersöka hur markens fosfor svarar mot påverkan från helträdsavverkning, askgödsling och klimatförändringar. I projektet utvecklas även en geokemisk modell för hur tillgängligheten och förråden av fosfor förändras med tiden.

Doktoranden kommer att ingå i Institutionen för mark och miljö, i forskargruppen för markkemi, men har även mycket kontakt med andra forskare inom området, och med intressenter inom skogssektorn. Projektet innebär visst fältarbete, men framför allt laboratoriearbete (bl.a. extraktioner och XANES-spektroskopi) samt geokemisk modellering. Förutom SLU deltar även IVL (Svenska miljöinstitutet) i projektet.

Läs mer ansök om tjänsten här.

Porträttfoto av en man i svartvitt, foto.Professor Jon-Petter Gustavsson

Institutionen för mark och miljö
jon-petter.gustafsson@slu.se, 018-671284