Hälsoeffekter av ekologisk mat och ekologiskt lantbruk: Forskningssammanfattning

Publicerad: 01 november 2017

En ny översiktsartikel pekar ut hälsofördelar som ekologisk matproduktion kan medföra. Framför allt att maten innehåller mindre rester av bekämpningsmedel och att lägre antibiotikaanvändning minskar risken för antibiotikaresistenta bakterier.

Axel Mie, forskare vid Karolinska Institutet, och på deltid knuten till EPOK, kom i veckan ut med en översiktsartikel som sammanställer den forskning som publicerats kring hälsoeffekter av ekologisk mat och ekologisk produktion i ett europeiskt perspektiv.

Bakom artikeln står också medförfattare från flera olika europeiska universitet. Artikeln publicerades i tidskriften "Environmental Health" och är en uppdaterad version av en rapport för ett EU-parlamentutskott som kom ut i början av året.

Epidemiologiska långtidsstudier och organofosfater

I flera epidemiologiska långtidsstudier har ett samband mellan högre halter av insektsbekämpningsmedel av typen organofosfater i urinen under graviditet och sämre utveckling av olika hjärnfunktioner hos barnen dokumenterats.

När bekämpningsmedlens toxicitet utvärderas och fastställs i godkännandeprocessen, tas inte hänsyn till dessa epidemiologiska studier. Det är därför en fördel att konsumtion av ekologisk mat medför en betydligt lägre exponering för kemiska bekämpningsmedel jämfört med konsumtion av konventionell mat.

Mindre antiobiotika

Översiktsartikeln pekar också ut en annan fördel med ekologisk matproduktion ur ett hälsoperspektiv. I europeiskt konventionell djuruppfödning används avsevärt större mängder antibiotika än i ekologiskt uppfödning. Generös användning av antibiotika ökar risken för att antibiotikaresistenta bakteriestammar utvecklas. Detta kan i förlängningen äventyra våra möjligheter att behandla bakteriella infektionssjukdomar.

Mindre vikt vid näringsinnehåll

Artikeln har också sammanfattat forskningsstudier om näringsinnehåll i maten, men lägger inte så stor vikt vid de mindre skillnader som man hittat mellan mat från ekologisk och konventionell produktion.

SLU ekologisk produktion och konsumtion (Epok)

E-post: epok@slu.se

www.slu.se/epok