Tre nya år för KCF

Publicerad: 27 november 2017

KCF:s första treårsperiod går mot sitt slut. Efter årsskiftet startar en ny period, 2018 - 2021, där fokus ska ligga på ökad samverkan och ytterligare kunniga personer kommer att knytas till organisationen. Allt för att bidra till framgångsrika, lönsamma och hållbara företag. Peter Lundqvist fick våren 2016 uppgiften att ta över och vidareutveckla KCF. Han lämnar nu uppdraget vidare och kan se tillbaka på några händelserika och givande år

De tre första KCF-åren har bjudit på en intensiv period med uppbyggnaden av en helt ny organisation. Nätverket har efterhand vuxit och allt fler har fått kännedom om och intresse för verksamheten.
-Det har varit extra stimulerande då stödet och engagemanget för KCF genomgående varit väldigt positivt såväl inom SLU som i de gröna näringarna med berörda organisationer. Nu har vi tillsammans med SLU:s ledning och våra externa parter kommit överens om en bra organisation och ny strategi med KCF som en nationell samverkansplattform för sektorns frågor kring företagsledning, säger Peter Lundqvist.

Fortsatt engagemang

Han är övertygad om att KCF i framtiden kommer att bidra till att stärka de gröna näringarnas företag så att de blir mer framgångsrika, lönsamma och arbetar ännu mera professionellt med alla frågor gällande företagsledning.
- Jag kommer även fortsatt att stödja och engagera mig i olika KCF-relaterade frågor, speciellt de som rör arbetskrafts- och kompetensförsörjning, ledarskap och arbetsmiljö. I min ordinarie roll, som professor i arbetsvetenskap, vill jag naturligtvis att arbetsmiljö - och ledarskapsfrågor även framöver kommer att ses som viktiga och väl integrerade aspekter inom KCF och i sektorns företag, säger han.

Kraftfull satsning

SLU kommer att under nästa period att göra en kraftfull satsning på KCF, där fler av SLU:s fakulteter är på väg att engagera sig i verksamheten. Det är fakulteterna för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ) och veterinärmedicin och husdjursvetenskap (VH). Troligtvis kommer även fakulteten för skogsvetenskap (S) att ansluta sig. Tjänsten som verksamhetsledare utökas till 50 procent.

KCF kommer även att etablera någon form av KCF-nod på Ultuna, i form av en person med avsatt tid och resurser. Eventuellt kommer satsningar att göras på fler SLU-orter.

En intern SLU utredning om utveckling av ekonomiämnet gav ett positivt omdöme om KCF och dess möjligheter framöver. SLU kommer under 2018 att garantera cirka 2/3 av kostnaderna för plattformen och parterna cirka 1/3.