Två nya Formas-projekt till institutionen

Publicerad: 14 november 2017

I Formas årliga öppna utlysning beviljades två ansökningar från institutionen. Det ena projektet handlar om kopplingen mellan vattendrag och strandekosystem. Det andra projektet handlar om kvicksilver i avrinnande vatten.

Richard Johnson, professor vid institutionen för vatten och miljö, har beviljats 3 miljoner för projektet "Att fördjupa förståelsen för kopplingar mellan vattendrag och ripariska ekosystem för att optimera förvaltningen av biologiskmångfald, ekosystem funktion och mänsklig nytta" inom Formas årliga öppna utlysning för forsknings- och utvecklingsprojekt år 2017.

Karin Eklöf, postdoktor vid institutionen för vatten och miljö, har beviljats 3 miljoner för projektet "Kvicksilver i avrinnande vatten: Identifiering av områdesspecifika faktorer och hänsynsåtgärder som påverkar export av kvicksilver samt bildning av metylkvicksilver vid skogsavverkning" inom Formas årliga öppna utlysning för forsknings- och utvecklingsprojekt till framtidens forskningsledare 2017.