Veterinärmuseet i Skara med i stor kultursatsning

Publicerad: 02 november 2017

Västra Götalandsregionens kulturnämnd har antagit sin budget för 2018, och 700 000 kronor går till Veterinärmuseet i Skara.

För Veterinärmuseet, som drivs med ideella krafter, innebär det att samarbetet med Västergötlands museum, som ligger granne med SLU campus, kommer att utvecklas.

Ett aktuellt exempel på samverkan är en pågående fotoutställning. En av de tidiga cheferna vid Veterinärinrättningen i Skara, Nils Edvard Forssell, fotograferade mamseller, fruar, deras barn och äkta makar, präster, veterinärer, studenter och många fler i slutet av 1800-talet.

- Veterinärmuseet är en viktig del av SLU i Skara, och det är betydelsefullt att vara en del i en långsiktig satsning i regionen, säger Margareta Stigson, platschef vid SLU i Skara.

Övriga kulturella institutioner som har fått stöd är Göteborgsoperan, Vara konserthus, Västergötlands museum och många fler. Budgeten är på knappt 1,5 miljarder kronor och är Sveriges största regionala kulturbudget.

Om Veterinärmuseet

Veterinärmuseet i Skara invigdes 1975 och platsen har en historia som går tillbaka till slutet av 1700-talet. Då startade Peter Hernquist Sveriges första veterinärskola på det som idag är SLU campus i Skara.

Museet har förändrats från ett föremålsmuseum till ett upplevelsemuseum som beskriver hur veterinäryrket har utvecklats och att nya yrken inom området har kommit till.

I utställningarna finns bland annat Hernquists boskapsapotek med originalutensilier från 1780-talet, "Boskaps sot" - en berättelse om djurläkekonstens historia samt "Människan och djuren" - en berättelse om oss själva.

Kontakt:

Margareta Stigson, margareta.stigson@slu.se, 0511-67121, 0705-359580