KSLA belönar SLU:are

Publicerad: 15 december 2017

Kungl Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA, har utsett 2018 års mottagare av priser och belöningar för förtjänstfulla insatser inom akademiens områden. Ett antal SLU:are belönas. Priser och belöningar delas ut vid högtidssammankomsten den 28 januari 2018 i Stockholms Stadshus.

Akademiens AW Bergsten-pris går till agronom Anders Nilsson, Stockholm för hans "betydelsefulla insatser för att stärka svensk växtförädling och därmed svensk jordbruksforskning, och även för hans arbete med att kommunicera jordbrukets betydelse för en hållbar samhällsutveckling till allmänheten".

Akademiens stora guldmedalj tilldelas f statsrådet, lantbrukaren och agr hedersdoktorn vid SLU Karl Erik Olsson, Sösdala, för "unika insatser inom akademiens alla verksamhetsområden. Under sex decennier har han varit verksam som lantbrukare och under fyra av dessa dessutom spelat avgörande roller för utvecklingen av jordbruks-, skogs- och fiskenäringarna såväl i Sverige som i EU. Engagemanget har varit brett och omfattat allt från det praktiska jord- och skogsbruket, till forskning, rådgivning och politik".

Akademiens guldmedalj går till SLU:s förre prorektor, professor em Torbjörn Fagerström, Stockholm, för att han "outtröttligt, med god insikt och humor, har förklarat och försvarat vetenskapligt arbete och betydelsen av vetenskaplighet inom akademiens ansvarsområden".

Akademiens belöning för framstående doktorsarbete ges till bl.a. tekn dr Magnus Rudolfsson, SLU Umeå, för hans avhandling Characterization and Densification of Carbonized Lignocellulosic Biomass.

Akademiens belöning för föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning ges till universitetslektor Allan Gunnarsson, Södra Sandby, för hans "betydelsefulla insats för utbildning med koppling till landskap, hantverk och utomhuspedagogik inom landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna vid SLU i Alnarp".

Akademiens belöning för föredömliga insatser i skogs- och jordbruksforskningens tjänst går till institutionsadministratör Margareta Norinder, SLU Uppsala, för hennes "exceptionella serviceanda och för att hon, med en aldrig sinande entusiasm, underlättat genomförandet av förstklassig undervisning och forskning, inte minst i låginkomstländer".

Anders Elofsons medalj tilldelas forskningsledare Rolf Spörndly, SLU Uppsala,för hans betydande insatser i kunskapsutvecklingen gällande foder och utfodring, speciellt vallfodrets värdering, beredning och utnyttjande.

Akademiens UniK:s casetävling 2017 på temat "Främja hållbara konsumtions- och produktionsmönster", speciellt med hänsyn till matsvinn.

Vinnande lag, Karolina Gahne, Louise Nybogård och Daniel Pettersson, alla från SLU Uppsala, har i sitt tävlingsbidrag "Bäst före färg" presenterat ett tydligt och klart koncept som med ny teknik effektivt kan minska svinnet i en exemplifierad värdekedja i Sverige, men som också har en potential att kunna användas inom många liknande värdekedjor globalt. Valet av livsmedel, med ett relativt högt klimatavtryck, gör att de miljömässiga vinsterna beräknas bli stora. Innovationen kommunicerar en klar vägledning om säkra livsmedel, speciellt för utsatta konsumentgrupper, en kommunikation som är lätt att förstå för gammal och ung.

I KSLA:s Allmänna avdelning invaldes som ledamot bl.a. professor Birgitta Åhman, SLU Uppsala, i Jordbruksavdelningen professor Ivar Vågsholm, SLU Uppsala och i Skogsavdelningen forskare Vilis Brukas, SLU Alnarp.

www.ksla.se