Vad är det som myllrar i granen?

Publicerad: 20 december 2017

Det drar ihop sig till jul. Snö, tomte, glögg och gran är på gång. Värmen, sprakande brasa, julklappar under granen. Men stopp ett tag! Granen ja - har du någon gång tänkt på att du tagit in en stor växt?

Har du köpt granen på julmarknaden? Eller kanske huggit den själv? Då har du tagit in en bit av naturen och där finns mycket att upptäcka!

Låt oss göra en expedition - vi får krympa formatet! Säg att vi blir så där en 10 cm långa. Försiktigt nalkas vi julgransfoten. På mattan under granen möter vi plötsligt en spindel! Stor som en tax rusar den förbi och söker skydd dunklet bakom en fåtölj. Där förblir den sittande i väntan på mat. Och där! En hoppstjärt! Vilken lustig figur! Med en hoppgaffel under magen kan denna insekt ta jätteskutt på en dm för att undkomma.

Vi klättrar upp längs ett ben på julgransfoten och tar tag i en gren, svingar oss upp och sitter grensle. Vilken trafik här var! Kvalster av många olika slag. Några sitter stilla och suger fridsamt av trädets näring medan andra är rovdjur och jagar ivrigt omkring och äter upp de växtätande kvalstren. Vi får passa på var vi sätter fötterna när vi nu långsamt går längs grenen ut mot spetsen. Här finns många barr, alla är inte gröna längre, en del har vissnat eftersom svampar utnyttjat dem och några har blivit mat åt insekter. Ett knippe ihåliga barr som spunnits ihop med en fin silkestråd spärrar vägen. Ett runt hål i varje barr avslöjar granbarrvecklarens larv. Redan i somras hade den ätit inuti barren, gjort toalett, firat sig ned till marken där den har förpuppat sig. Tur för den att slippa bli inburen! Den lilla grå fjärilen kläcks i sommar.

Men vad är nu det här? En enorm ananas! Nej, inte alls! Åter igen handlar det om spår efter sommarens insektsliv. Inne i denna gall bodde många granbarrlöss i varsin kammare under några veckor. Instängd i en enrumslägenhet, skyddad mot bladluslejon och andra rovdjur hade lusen en skön tid – med sugsnabeln försänkt i maten! I juli månad öppnades plötsligt dörren, lusen kröp ut, fick vingar och flög iväg. Men spåren finns kvar - en torr gall utan löss!

En av grenarna har varit död sedan i våras. Det hörs ett smaskande under barken. Vi lyfter på barken - otroligt! Ett harem! Här går gångar kors och tvärs till synes helt oordnat. Den sextandade barkborren har firat bröllop i somras och med hjälp av sina 5 fruar föder han upp en stor ”barnaskara”. Här syns larver och unga ljusbruna skalbaggar. Under ingångshålet finns en bröllopskammare i mitten, där hannen sitter och bevakar ingångshålet samtidigt som han bistår sina honor att städa modergångarna. Honorna har lagt några 10-tal ägg mellan bark och ved. Här gnager larverna sig fram, växer och så småningom kläcks det nya skalbaggar. Får julgranen stå kvar inomhus några veckor in på det nya året kan man få se baggarna flyga mot dagsljuset som silar in genom fönstren.

En ögonvivel kommer lufsande, stannar till, tar eftertänksamt en tugga av ett barr och så en till, och en till. Och lämnar trasiga barr efter sig. Ojdå, nu fick hon syn på oss??..blixtsnabbt fälldes ben och antenner in och den klotformade varelsen ramlar ned på golvet. Alldeles stilla ligger hon där, spelar död så kanske hon inte blir upptäckt och uppäten - hon kan ju inte veta att vi hellre drar oss tillbaka för att fröjdas åt julbord och tomte.

Fakta:

Femtio arter i din gran

Upp till 50 olika småkrypsarter (insekter, spindlar och kvalster) kan finnas i en normalstor gran. Vilka arter och hur många beror av var trädet vuxit. De äter av trädet eller varandra, och några finns där bara helt tillfälligt.

Om du vill kika lite närmare på dem

Ta in granen försiktigt, bred ut ett vitt lakan på golvet, stöt granen mot golvet några gånger. Med lite tur har du ett gäng insekter och spindlar som kryper runt på lakanet. Med ett förstoringsglas har du och barnen en rolig stund.