Hur väljer den som vill handla hållbart?

Publicerad: 21 februari 2017

Vad styr våra val i butiken och hur omsätts vår strävan att göra hållbara val i praktiken? I en ny avhandling undersöker etnologen Matilda Marschall från Umeå universitet hållbarhetsideal förstås och omsätts till vanor i vardagslivet.

Vad som anses vara hållbart är under ständig förhandling och beror på den kulturella kontexten.

– Valen i mataffären är många. Ekologiskt eller närproducerat? Vegetariskt eller viltkött? Extrapris eller rättvisemärkt? Bäst för miljön eller barnens favoritmat? Föreställningar om hållbarhet handlar om mer än miljö- och klimatfrågor. Att stödja lokala producenter, delta i sociala måltidssituationer, vara ekonomisk och balansera vardagen relateras också till hållbarhet. Studiedeltagarna förhandlade ständigt mellan konkurrerande hållbarhetsideal, säger Matilda Marshall.

Läs mer om avhandlingen på Umeå universitets webbplats

Tidningen Extrakt: Situationerna som styr våra val i matbutiken